Ukategorisert

ØK-nytt uke 10

Hei, og god fredag! Denne uken har jeg vært på «D5-møte» på Gjøvik. D5 er en forkortelse for 5 Dekaner som alle har virksomhet på Gjøvik, og vi har halvårlige samlinger der. Vi snakket om samarbeid med SINTEF Manufacturing som har hovedvirksomhet på Raufoss, om campusplan som nå er i ferd med å implementeres, og om felles forskningssatsning. Angående campus gjenstår det nå bare å forhandle ferdig en leiekontrakt, så er Industribygg klare til å sette i gang arbeid med nybygg, som vi håper blir ferdig tidlig høsten 2021. Vi tror i skrivende stund at de fleste hindringer er ryddet av veien. I pause i D5-møte fikk jeg møte fagseksjonen vår på ØK, og den har virkelig vokst voldsomt siden sist gang. Når får vi ikke lenger helt plass rundt møtebordet, og enda var ikke alle tilstede. Dette lover godt! Det er både nye fast ansatte, nye stipendiater og nye II-stillinger. Det er bare et tidsspørsmål før målet om et eget institutt er nådd!

I dag tikket det inn noen flere gode nyheter fra Ålesund! Gratulerer til Dina og IIF med to nye NFR-prosjekter som vi fikk tilslag på i dag.  NTNU har i begge prosjektene en rolle knyttet til bærekraftsvurderinger, og prosjektene går i tandem for å utvikle beslutningsstøtteverktøy for smarte, bærekraftige byer. Det ene heter rett og slett Smart plan, med prosjektansvarlig Ålesund kommune. Finansiering fra innen temaet innovasjon i offentlig sektor, og IIFs andel er på 500.000 NOK. Prosjektleder er førsteamanuensis Dina Aspen. Det andre prosjektet heter AMOSIM Augmented Mobility Simulation, prosjektansvarlig er Augment City AS, Finansiering fra NFR, TRANSPORT, PILOT-T, og IIF andel også er på 500.000 NOK, med Dina som prosjektleder. Dette blir spennende! Prosjektene er også et samarbeid med IIR, det lokale instituttet under IE-fakultetet.

21.- 23. februar arrangerte ISU Norway (International Students’ Union of Norway) ledermøte i Ålesund. Her deltok 51 representanter fra 18 forskjellige ISU avdelinger fra hele Norge. Totalt var det ca. 26 forskjellige nasjoner som var representert. Møtene besto av presentasjon og workshops. I tillegg til sosiale aktiviteter. Det var første gang ISU arrangerte møte i Ålesund. Blant de som presenterte var professor Øivind Strand, og Ph.d student Akarsh Kainth fra institutt for internasjonal forretningsdrift. Arrangementet var sponset av NTNU og vår samarbeidspartner Sparebanken Møre.

Øivind Strand ønsker studentene velkommen
Nasjonal ISU president, Amine Fauhi, takker ISU Ålesund for arrangementet

Tidligere i år fikk vi en flott nyhet, som havnet på SINTEFs hjemmeside sist uke. Peter Schütz ved IØT har veiledet studenter i operasjonsanalyse, og det gikk ikke dårligere enn at en av gruppene hans fikk NORS sin pris for beste masteroppgave innen operasjonsanalyse i Norge, med en oppgave om planlegging under usikkerhet i maritim transport. Gratulerer så mye til studentene og til Peter: https://blog.sintef.com/digital-en/excellent-students-awarded-smarter-planning-under-uncertainty-for-maritime-transport/

Da håper jeg alle får en superfin mars-helg!

Monica