Ukategorisert

ØK-nytt uke 9

Hei, og god fredag! I dag har det for min del vært den store «Bankdagen», med besøk på NTNU av både Sparebank 1 MidtNorge og DnB. De var begge interessert i koblingen mellom IT-fag og økonomi, og ønsker å samarbeide tettere med oss to fakulteter på ulike tema. Begge bankene har nye konsernsjefer, som ikke kjente alle deler av NTNU like godt. Jeg har fått innspill fra alle institutt til et notat bankene har fått tilsendt, der vi foreslår endel tema vi kunne samarbeidet om i fremtiden. Vi får håpe dette kan bli bra!

Sist fredag fikk Start Gjøvik, studentorganisasjonen for entreprenørskap, tildelt innovasjonsprisen «Dreamworks» av Huset og SiT. Som seg hør og bør, ledes Start Gjøvik av en student som går Bachelor i økonomi, ledelse og bærekraft hos oss, nemlig Marius Eng Håkerud. Prisen tildeles Start Gjøvik fordi organisasjonen jobber aktivt for å knytte sammen ulike studieretninger og frivillige organisasjoner på campus på en god måte. I tillegg arbeider de aktivt med å arrangere ulike arrangement som blant annet Blender, Bright Bar og andre prosjekter for alle studentene. Start Gjøvik har også utviklet et godt samarbeid med lokalt næringsliv gjennom Gjøvikregionen Utvikling og Total Innovation. Her kommer nok mye økonomi- og ledelseskompetanse til nytte mens kompetansen enda er rykende fersk.  Gratulerer så mye! Her har vi de glade prisvinnere:

Fra venstre: Svein-Erik Strandabø Olsen (øk.led), Cornelius Sandmæl (Webutvikling) Marius Eng Håkerud (øk.led. og leder) og Milosz Wudarczyk, Dataingeniør

Vi på ØK forsker også på miljø på en mer teknisk måte, i tillegg til å integrere det inn i økonomi- og ledelsesfagene. I Gemini-nytt denne uken kunne vi lese at flere store byer i Norge sliter med svevestøv om vinteren. Piggdekk har mye av skylda. Forskere hos oss sjekker nå om hvilken type stein som brukes i asfalten kan bety noe for hvor mye svevestøv som virvles opp. Det er professor Rikke Bramming Jørgensen som leder dette arbeidet, les mer og se video om prosjektet her: http://Flere store byer i Norge sliter med svevestøv om vinteren. Piggdekk har mye av skylda. Forskerne sjekker nå om hvilken type stein som brukes i asfalten kan bety noe for hvor mye svevestøv som virvels opp.

Det er mange spørsmål om corona-virus om dagen. Det er Svein Olav Antonsen i Fak adm som følger opp dette, men det er viktig at alle skjønner at vi som ett av åtte fakulteter ikke kan finne på våre egne regler. Det er NTNU sentralt som har ansvar, og de legger fortløpende ut informasjon på Innsida. Reiser til og fra risikoland (som endrer seg fortløpende) blir avlyst. Det er laget egne oppfølginger når det gjelder studentekskursjoner. Hold deg oppdatert på Innsida, eller forhør deg med Svein Olav ved konkrete spørsmål.

Vi har fått en ny medarbeider som startet for ikke lenge siden: Det er Fufen Jin, som er blitt ansatt hos Engage som analytiker. Oppstart var 10. februar. Velkommen så mye til oss!

I Teknisk Ukeblad på nett er det nå publisert en artikkel om vårt nye masterprogram i «Teknologiledelse og digital omstilling» som vi samarbeider med tre andre fakultet om: IV som er vertsfakultet, IE og NV. Teknisk Ukeblad intervjuet dekankollega Olav Bolland og meg da vi presenterte dette på konferansen Industri Futurum i januar. Saken ligger bak betalingsmur, men finnes her: https://karriere360.no/artikler/na-kommer-ntnus-forste-rendyrkede-teknologimaster-for-teknologer-i-jobb/483927

Neste uke skal vi til Gjøvik, på det såkalte D5-møtet, der de fem dekanene som har virksomhet på Gjøvik møtes og drøfter felles prosjekter, utfordringer og muligheter. Det blir bra! Så får du ha en ordentlig fin helg når den tid (snart) kommer!

Monica