Ukategorisert

ØK-nytt uke 11

Hei alle sammen på ØK-fakultetet! Denne uken har vært dramatisk, og mye har endret seg fra dag til dag. Mandag og tirsdag var tilværelsen fortsatt ganske normal, men tirsdag kom beskjeden om at Fakultet for medisin og helse sendte hjem alle sine studenter fra campus. Så satte vi lokalt beredsskap på fakultetet vårt, og NTNU satte sentralt beredskap samtidig. Torsdag kom meldingen fra regjeringen om nedstenging av det meste av samfunnsaktivitet, foreløpig i to uker.

Vi har nå daglige beredskapsmøter på Fakultetet, med meg som leder, og med Gunnar, Rannveig, Svein Olav, Kari og Ragnhild. Gjennom helgen har vi jobbet med å effektuere den sentrale beskjeden om å kontakte alle utvekslingsstudenter og oppfordre dem til å reise hjem, som NTNU har gitt beskjed om. Vi fikk en liste på 188 studenter som vi nå jobber oss gjennom, fjerner de vi vet allerede har dratt hjem, og prøver å få oversikt over hvordan det går med alle de andre. Det går også ut informasjon til utvekslingsstudenter i Norge. Det er nye møter både sentralt og lokalt om dette i ettermiddag/kveld. Alle møter er selvsagt på Skype.

Alle dere andre har fått beskjed om å bruke hjemmekontor i så stor grad som mulig. Det jobbes på spreng sentralt på NTNU på å få opp ordninger for digital undervisning og eksamen, en egen beredskapsgruppe ledet av prorektor Berit Kjelstad har ansvar for det. Alle campuser er stengt, og skal kun oppsøkes når det er strengt nødvendig.

Det er ellers viktig at vi alle følger de rådene vi får fra sentrale myndigheter. Akkurat nå er en viktig beskjed å holde seg hjemme, ikke dra på hytter utenfor den kommunen du bor i. Dette er for å unngå å belaste helsevesen i små hyttekommuner. Det er ellers viktig å følge alle pålegg om karantene og annet som kommer fortløpende.

Det er generelt viktig med en kritisk offentlighet som diskuterer og evaluerer råd fra myndigheter. Men akkurat nå er vi i en krisesituasjon, og da må vi bare følge de pålegg som kommer, om det er fra regjeringen, helsemyndigheter, eller arbeidsgiver. Så blir det en tid for evaluering og diskusjon senere. Nå handler alt om å begrense smittespredning av hensyn til de av oss som ikke har helse til å tåle en influensa.

Mange kan bli ensomme i dagene og ukene fremover, i isolasjon. Ta vare på hverandre. Ring og slå av en prat eller skriv en hyggelig melding til kolleger eller andre du tror sitter alene. Det går fint an å dele en kaffekopp over Skype eller Facetime!

Jeg kommer til å oppdatere blogg litt hyppigere fremover, slik at dere vet hva som skjer på fakultetet.

Alt godt,

Monica