Ukategorisert

ØK-nytt uke 7

Hei alle sammen! Uke 7 gjennomført, og det begynner å bli merkbart lysere utendørs! Vi har hatt LOSAM-møte og Fakultetsstyremøte, der vi har vært gjennom status på strategioppfølging, arbeidsmiljøundersøkelsen som snart kommer til et møte nær deg,vi har hatt et tankevekkende lunsjforedrag om privatøkonomi og gjeldsgrad i en økonomi med stigende boligpriser og mye annet.

Visste du at økt variasjon i temperaturer som følge av klimaendringer fører til økt dødelighet hos mennesker? Doktorgradsstipendiat Isabel Hovdahl ved ISØ har skrevet et paper om dette som nylig vant IAERE Young Environmental Economists Award. Prisen ble delt ut på konferansen til Italian Association of Environmental and Resource Economists, og gis for det beste paperet presentert av en økonom under 33 år.

I paperet «Deadly Variation: The Effect of Temperature Variability on Mortality» estimerer Hovdahl effekten av å bli utsatt for mer variasjon i temperaturer på menneskelig dødelighet. Tidligere forskning har vist at den største kostnaden ved klimaendringer er knyttet til effekten av økte gjennomsnittstemperaturer på menneskelig helse og dødelighet. Men å kun fokusere på effekten av økte gjennomsnittstemperaturer kan føre til feil i prediksjoner av effekten global oppvarming har på fremtidig dødelighet. Det viser seg nemlig at også temperaturvariasjon har en effekt på dødelighet, fordi variasjon i temperatur gjør det vanskeligere for mennesker å tilpasse seg. Tankevekkende funn der altså, og dette inngår som en del av den fremtidige avhandlingen til Isabel:

Isabel Hovland, PhD-student ved ISØ

I dag har vi fått enda en ny professor på Økonomifakultetet! Per Tovmo på ISØ har søkt opprykk, som ble anbefalt av sakkyndig komite og endelig vedtatt i vårt ansettelsesutvalg i dag. Per har særlig publisert og forsket mye omkring offentlig økonomi og særlig i kommunesektoren, og er dermed også en av våre sentrale fagpersoner i prosjektet Universitetskommune 3.0 sammen med Trondheim kommune. Gratulerer så mye til Per!!

Det begynner å bli en tradisjon at vi deltar i programmet «Praktisk info» med Jon Almaas. I går var temaet vennskap, og et av innslagene handlet om hvordan få til den gode samtalen med familien rundt middagsbordet. Her deltok Hanne Rustad, som jobber hos oss i fagseksjonen for Eksperter i team på IØT. Hanne er snart ferdig med en doktorgrad om komminikasjon, og har lang erfaring med å fascilitere samtaler i teamarbeid hos oss. Et veldig flott eksempel på god formidling, takk for innsatsen, Hanne! Her er hun i aksjon:

Hanne Rustad fra Eksperter i team på Praktisk info hos Jon Almaas

Ellers har vi nå ansatt ny prosjektleder for vårt område innen Universitetskommune 3.0! Dette skjedde for kun timer siden. Ny prosjektleder er Fredrik Christensen (41 år). Han er utdannet sivilingeniør fra Energi og miljø ved NTNU, med tilleggsutdannelsene praktisk pedagogikk fra HiNT samt prosjektledelse fra NTNU videre.  Han kommer fra en 50 % stilling som daglig leder for næringsnettverket EnergiKontakten ved NTNU, og jobber ellers 50 % som rådgiver tilknyttet Fakultet for Informasjonsteknologi og elkraftteknikk. Han har tidligere hatt ulike stillinger som rådgiver og koordinator ved NTNU og kjenner virksomheten godt. Fredrik vil begynne som prosjektleder i TRD.3.0 Innovasjon og omstilling medio mai, sannsynligvis 18 mai. Han rapporterer til finansdirektør Olaf Løberg og meg. Vi gleder oss til det, og ønsker Fredrik velkommen både til Trondheim kommune, til NTNU Fakultet for økonomi og som medlem av prosjektlederteamet i TRD 3.0.

Neste uke er det vinterferie for noen, håper det blir fine dager for dere. Noen av oss holder fortet her på kontoret. For de som er interessert i universitetspolitikk kan man gjerne lese seg opp på NOU som Aune-utvalget i går leverte til minister for forskning og høyere utdanning. Ny ledelsesmodell, fjerning av kjønnspoeng og fjerning av blindsensur er noen av forslagene som allerede har skapt stor debatt. Du kan lese mer, og klikke deg videre til selve utredningen her: https://khrono.no/dette-er-de-viktigste-forslagene-til-aune-utvalget/460891

Da håper jeg alle får en fin helg og eventuell vinterferieuke!

Monica