Ukategorisert

ØK-nytt uke 6

Hei og god søndag! I uken som gikk deltok jeg på Lerchendalkonferansen som handlet om kunstig intelligens og ringvirkninger av ny teknologi. Veldig interessant og lærerikt! Jeg tok i mot en stor delegasjon fra Universitet i Mondragon i Nord-Spania, som professor Halvor Holtskog på IØT Gjøvik hadde ansvar for. Vi ansetter videre ny prosjektleder på vårt område innen Universitetskommune 3.0, og vi gjennomført andregangsintervjuer. En ny person er forhåpentlig på plass tidlig på våren. Vi hadde også møte i gruppen som jobber med akkreditering, der vi diskuterte hva vår «mission» skal være. Når vi har noen forslag klare vil jeg invitere meg på besøk til alle institutter og grupperinger for å få innspill og synspunkt fra dere.

Vi hadde et par bra ting på media-fronten sist uke. Jeg har tidligere omtalt HMS-studiet vårt sitt gode resultat på studiebarometeret. Nå har de også fått en flott omtale i magasinet Tekna! En av forklaringene studieprogramleder Eirik Albrechtsen gir er at programmet retter seg tydelig inn mot FNs bærekraftsmål. Du kan lese mer her: https://teknamagasinet.no/okt-popularitet-med-fns-baerekraftsmal/

Studenter fra ES er alltid i vinden, denne gang i programmet «Praktisk info» hos Jon Almaas der de demonsterer den kunstige halen som er utviklet av bedriften Costail, her representert ved Vilde Bergan:

Neste uke starter vi med LOSAM-møte, som er med dekan, tillitsvalgte og verneombud. Der ser vi på sykefravær, overordnede resultater fra arbeidsmiljøkartlegging og økonomisk status. Det er også dekanmøte mandag denne uken, og vi har vårt fakultetsstyremøte torsdag.

Onsdag har vi et spennende lunsjforedrag i serien «Kost og nytte», med Endre Jo Reite. Endre er opprinnelig sivilingeniør, økonom, er mye i media omkring forbruksøkonomi, bor i Trondheim og er stipendiat hos oss i Ålesund tilknyttet TEFT-laben.

Tittel og tema for foredraget: Forbrukslån: fra kortsiktig løsning til langsiktig problem.Basert på praktisk erfaring som långiver og forbrukerøkonom, og fra analyser av utviklingen i forbrukslånsmarkedet vil han fortelle hvorfor han mener forholdene lå ekstra godt til rette for høy vekst i forbruksgjeld i Norge, og hvordan gjelden vil bli et problem også for boligmarked og boliglånsbankene.

Det er bare å komme i økonomibiblioteket i 2. etg i Adolf Øien-bygget, vi serverer kaffe fra kl 11, ta med matpakke! Foredraget starter 11.30.

Monica