Ukategorisert

ØK-nytt uke 4

Hei, og god helg igjen! Det har vært en hektisk uke for min del, jeg dro til Oslo tirsdag og deltok i Næringsministerens topplederforum for digitalisering i industrien, hvor jeg er vikar for både forhenværende og nåværende rektor ved NTNU. Det viste seg i etterkant at dette ble det siste møtet med Torbjørn Røe Isachsen som næringsminister! Deretter fortsatte jeg på konferansen Industri Futurum samme sted onsdag og torsdag, som arrangeres av NHO-forbundet Norsk Industri. Da fikk jeg høre Røe Isachsens sannsynligvis siste tale som næringsminister. Jeg holdt også et innlegg sammen med dekankollega Olav Bolland, om vår felles nye EVU-master «Teknologiledelse og digital omstilling», som er klar fra høsten 2020. Spennende dager, mye hyggelige folk og bra faglig påfyll.

I dag har jeg ledet en disputas, for Dag Håkon Haneberg som disputerte med avhandlingen «Student Entrepreneurs’ learning from action and interaction». Dag Håkon er den andre av uteksaminerte PhD-kandidater fra senteret Engage på IØT, og det handler om læring mellom og på tvers av ulike aktører som driver med entreprenørskap. En meget interessant debatt med komiteen, gode spørsmål og ikke minst gode svar! Her er en fornøyd kandidat med komite og veiledere etterpå:

dav

Årsrapporteringen vår er i ferd med å avsluttes, og det viser seg at utviklingen vår i BOA-aktivitet er enda bedre enn jeg tidligere har meldt. Vi økte fra 37 millioner i 2017 til 47 millioner i 2018, og tallet for 2019 er på over 68 millioner! Det er Forskningsrådet, EU og andre bidrag, og alt øker. De største enkeltprosjektene fra NFR i 2019 var Lean Management og SFI Manufacturing som jeg selv ledet/deltok i før jeg ble dekan. Jonas, Hanne, Marte, Tim, Ann-Charlott, Heidi og flere har bidratt til å øke denne type prosjekter ytterligere, så det er veldig artig å se. EU-prosjekter øker, og alle instituttene bidrar til fremgangen. Dette er vårt viktigte punkt på tiltakslisten fremover, og det er veldig hyggelig at det går så bra! Ut av BOA-prosjektene kommer Phd, artikler og publiseringspoeng i tillegg til bedre økonomi, så dette er vinn-vinn-tiltak.

To av de sentrale avisene i Innlandet, Oppland Arbeiderblad og Gudbrandsdølen Dagningen, har publisert kronikk om våre økonomiutdanninger på Gjøvik, som svar på fremtidens utfordringer. Kjempegodt skrevet av Anne Grete! I spesialiseringene kan studentene velge mellom Industriell og bærekraftig ledelse og Digital økonomi og cybersikkerhet. Ta en titt her:

Ellers har vel de fleste fått med seg at vi nå har en ny sammensetning av regjeringen. Jeg har allerede nevnt at Røe Isachsen ikke lenger er næringsminister, men arbeids- og sosialminister. Hun som tar over etter ham er Iselin Nybø, som dermed ikke lenger er «vår» statsråd for forskning og høyere utdanning. Denne posten er overtatt av Henrik Asheim, som var vikar i denne posten i noen måneder i 2017. Jeg tror han blir en bra statsråd for oss. Les mer her: https://www.universitetsavisa.no/politikk/2020/01/24/Asheim-hopper-p%C3%A5-et-tog-i-fart-20909667.ece

Neste uke skal jeg til Gjøvik, eller mer presist til Østre Toten, på Silongen-konferansen om industri og næringsliv der jeg skal holde et foredrag. Der kommer også en statsråd som var digitaliseringminister, men nå er kommunal- og moderniseringsminister; Nikolai Astrup. Det er imidlertid samme departement, så det er ikke sikkert forskjellen er dramatisk!

Riktig god helg!

Monica