Ukategorisert

ØK-nytt uke 5

Hei, og god fredag i Gjøvik, Ålesund, Trondheim eller hvor du ellers måtte befinne deg!

Denne uken var jeg på Gjøvik en tur. Tok tog/buss sørover på bærekraftig vis, og startet med et grytidlig møte med Ottar og representanter fra den nyfusjonerte Innlandet fylkeskommune til frokost. Vi gikk gjennom samarbeidet med fagseksjonen og fylkeskommunen, der de hjelper oss med midler til å få opp kapasitet til å bygge et masterprogram. Dette blir bra! Deretter dro vi videre til Toten Hotell Silongen, for å delta på Innlandets industrikonferanse. Gode innlegg fra fylkesordfører, mange bedriftscase, vi fikk høre siste nytt om utviklingen av Katapult på Raufoss, og mange gode samtaler underveis. Fagseksjonen var godt representert. Og jeg fikk æren av å holde et innlegg om samspill og samarbeid mellom industri og akademia, takk til Anne Grete som fotograf:

Vi får to nye medarbeider på IØT fra neste uke, Heidi Rapp Nilsen tiltrer 1. februar 2020 i fast stilling som førsteamanuensis ved Eksperter i team. I tillegg starter Mia Katrine Nilsen som ny kommunikasjonskoordinator for NETI på samme dato. Ansettelsesprosessen var tilbake i mars 2019 – Mia har vært hjemme i permisjon med barn, men er nå klar til dyst. Velkommen så mye til oss begge to!

Resultatene fra studiebarometeret ble offentliggjort denne uken. NTNU ender opp totalt med vurdering på 4,1, som er greit som snitt på en skala fra 1 til 5. Vi er omtrent på landssnittet. Men noen skiller seg alltid ut, og igjen er vårt toårige masterprogram i Helse, miljø og sikkerhet (HMS) i særklasse, med snitt på 4,8. Dette er helt i topp på landsbasis. En av forklaringene som beskrives i en artikkel i Adresseavisen er en åpen og uformell tone mellom studenter og ansatte, det er en liten gruppe studenter som får tett og god oppfølging. «Hos oss er lærernes dører alltid åpne, og vi betraktes mer som medarbeidere enn studenter», sier en av dem til avisen. Gratulerer så mye til faggruppa på HMS, dere gjør en kjempeflott jobb! Artikkelen har ikke vært i papiravisa ennå, og ligger bak betalingsmur, men er uansett å finne her: https://www.adressa.no/pluss/nyheter/2020/01/29/Her-er-Trondheims-mest-fornøyde-studenter-20946093.ece?rs3740181580451643579&t=1

Det er sendt ut en spørreundersøkelse om ordningen for merittert underviser. Jeg oppfordrer alle til å svare på denne, det er viktig når slike ordninger skal evalueres at man har et godt grunnlag av vurderinger. Du kan lese mer om ordningen her: https://www.ntnu.no/toppundervisning/pedagogisk-meritteringssystem

I dag har jeg vært med på en høytidelig åpning: Entreprenørskolen har flyttet til nye lokaler i Oppredningen sentralt på Gløs! Det er virkelig utrolig flotte rom, ikke minst den nye Solan-stua for linjeforeningen. Alle foreningene START, Spark og Fram flytter inn i samme bygg, prorektor for nyskaping legger til rette for eksterne virksomheter, så dette blir fantastisk! Det blir en pilot for hvordan bygge opp denne type virksomhet, som vi kan lære av når Innovasjonssenteret blir bygget på et senere tidspunkt. Takk til alle som har bidratt med uvurderlig innsats! Her tok prorektor Toril en innovasjons-selfie av oss under Marielles tale i Solan-trappa i bakgrunnen:

Og her er hele gjengen med studenter og fagstab:

Med det vil jeg ønske dere alle en god helg!

Monica