Ukategorisert

ØK-nytt uke 39

Hei alle ØK-ere, og god fredag! Var en svipptur til Oslo i dag, og det var jammen godt å komme hjem igjen til tørt og varmt vær i Trondheim! Sist uke var instituttadministrasjonene og Kari fra Fakadm samlet på Gjøvik, for å diskutere og erfaringsutveksle om studentkommunikasjon. Hvordan kan førstelinje organiseres best mulig, og der Gjøvik ble brukt som eksempel. I bærekraftens navn tok alle tog. Her fra omvisningen på Campus Kallerud:

Sist uke ble det kake og festivitas på HHS, da de feiret at enda en har rykket opp til professor: Jon Martin Denstadli:

Professorkake

HHS bemerker seg også i media denne uken. Her er et oppslag på NRK om taktikker på boligmarket ved å skremme budgivere. Arbeidet er foretatt ved Phd-stipendiatene Aras Khazal og Ole Jakob Sønsebø. Skremming kan øke prisen med et par prosent: https://www.nrk.no/trondelag/ole-jakob-sonstebo-har-forsket-pa-budrunder_-skremmebud-funker-ikke-1.14711941

Vi får noen nye kolleger i tiden som kommer; Karoline Kaspersen starter som universitetslektor i entreprenørskap på IØT den 1. oktober, og den 3. oktober starter Tina Skjærvik Thomsen som seniorrådgiver ved Eksperter i Team. Velkommen så mye til begge to!

På Gjøvik ble det arrangert et stort Forskningstorg midt i Gjøvik sentrum sist lørdag. Fagmiljøet vårt på IØT-G hadde valgt en bred tilnærming for å nå flest mulig på sin stand, med både forskningsposter, posters fra bachelorprosjekter som viser hva IØT-G bidrar med til lokalt næringsliv og en økonomiquiz som visstnok kunne sette fast noen og enhver. Det fortelles om tidvis lang kø av besøkende og fagseksjonen fikk rettet mye oppmerksomhet mot fakultetets aktiviteter på campus.

Glade NTNU’ere på stand på Forskningstorget, Britt Berge, Godfrey Mugurusi og Martina Ortova!

I dag har NTNU i Gjøvik delt ut Eurekapriser til de beste bacheloroppgavene ved de 5 fakultetene som er representert på campus. Et fullsatt auditorium ble presentert for studentarbeider av svært høy kvalitet fra de fem ulike fagretningene.  For fakultet for økonomi gikk prisen til Kathrine Eines og Ann Lene Småli, som hadde skrevet en oppgave med tittelen: Innovasjon til havs: En casestudie av prosjektet Hywind Tampen i Equinor og oppgaven så på hvilke barrierer og utfordringer som knytter seg til et så stort innovasjonsprosjekt. Prisen er en gavesjekk på kr 10.000, samt diplom og blomster. For fagmiljøet og studentkullet er det hyggelig å registrere at juryen som har valgt blant nominerte A-kandidater, spesielt bemerker at årets nivå har vært svært høyt og at det har vært krevende å finne fram til en vinner.

Kathrine Eines og Ann Lene Småli, vinner av Eurekaprisen for Fakultet for økonomi

PhD-stipendiat Gunn-Berit Sæter deltok på årets Forsker Grand Prix i går, og kom til den regionale finalen etter veldig gode tilbakemeldinger fra dommerne. Gunn-Berit er stipendiat på SFU Engage og IØT, og presenterte forskningen sin på entreprenørskap som del av sykepleierutdanningen og hvordan de kan endre og redde helsevesenet framover. Onsdag 23. oktober holder hun lunsjforedrag på Økonomibiblioteket for oss på ØK (og alle andre som vil komme) i serien Kost og nytte. Vi sees der!

Gunn Berit i aksjon!

Og med det håper jeg alle får en fin helg!

Monica