Ukategorisert

ØK-nytt uke 37 og 38

Hei alle sammen! Jeg har vært litt ute av rytmen nå. Sist uke var jeg på farten, og i morgen skal jeg også på reise. Så jeg oppsummerer begge ukene nå torsdag kveld.

De siste dagene har Ragnar Torvik operert i de fleste medier og anbefalt Sentralbanksjefen å la være å heve renten. Det er stor stas å ha en så profilert medarbeider hos oss! Banksjefen valgte imidlertid ikke å lytte til rådet. Vi får følge med på om det straffer seg.

Forrige uke arrangerte IØT et ph.d.-seminar på Bårdshaug Herregård mandag og tirsdag. Hele 29 av instituttets ph.d.-kandidater deltok, og både IØT-T, IØT-E og IØT-G var representert med deltakere.

Stein-Erik Fleten og Heidi Carin Dreyer ledet seminaret. Faglige temaer var blant annet publisering, råd til ph.d.-løpet, om veiledningsrelasjoner og nettverksbygging. Det var tre eksterne som holdt innlegg og ledet diskusjoner: professor Stein Wallace ved NHH, professor Einar Rasmussen ved Nord universitet og professor Lise Lyngsnes Randeberg ved Institutt for elektroniske systemer, NTNU. Sistnevnte også president i Tekna, forøvrig. Lise (som jeg kjenner godt) sendte meg en melding dagen etterpå og skrøt fælt, det var et flott seminar, og fantastisk gode diskusjoner med stipendiatene, så dette har åpenbart vært vellykket, gratulerer til arrangørene! Jeg har fått tilsendt noen bilder fra begivenheten:

Tre stipendiater opptatt med kreativt teamarbeid eller problemløsning!
Tre andre stipendiater med ditto aktivitet
Plenum med Heidi og Stein-Erik

Arbeidet med en ny EVU-master sammen med IV, IE og NV går sin gang og nærmer seg avslutning. Det er IV-fakultetet som er vertsfakultet, men vi leverer inn emner og moduler fra alle institutter. Nytt foreslått navn er «Teknologiledelse og digital omstilling». Masteren med tilhørende emner skal være klar høsten 2020.

Torsdag, fredag og i helga var jeg på en konferanse i Italia. Jeg er styreleder i Trondheim Jazzfestival, og dette i Italia var en «meta-festival» om festivalarrangering. Mitt prosjekt er å gjøre denne til en forskningsbasert festival. Vi har en håndfull hos oss som forsker på festivaler, i tillegg til at noen andre på NTNU gjør, både ved SU og HF-fakultetene. På konferansen fikk jeg kontakt med et miljø på Universitetet i Birmingham som kan være spennende å samarbeide med fremover. Vi utvider stadig horisonten på ØK! Det er gruppen på sport- og kulturstudier på HHS som er sentrale i dette arbeidet. Det blir spennende å fortsette arbeidet.

Denne uken hadde vi dekansamling i Selbu mandag og tirsdag. I dag var det styremøte på NTNU, der seksuell trakassering og arbeidsmiljøet ved Institutt for historiske studier var noen av temaene. Dette er referert både i UA, Khrono og Adresseavisen.

I morgen skal jeg til Ålesund og delta i feiringen av at Øyvind Helgesen går over i emeritus-rekkene. Det kan hende jeg kommer tilbake med et referat derfra i løpet av helga!

Monica