Ukategorisert

ØK-nytt uke 26

Denne uken nådde studentbedriften Artfish helt til topps i Europa, da de vant EM for studentbedrifter! Dette er en bedrift med utspring i vårt studieprogram markedsføring og ledelse sammen med NVs studieprogram Biomarin innovasjon, begge i Ålesund. Utrolig artig at vi nok en gang gjør det så bra! Jeg vet at det blir kakefest i Ålesund i dag, etter en velfortjent seier! Forretningsideen handler om å bekjempe problemet med lakselus i oppdrettsnæringen. på bildet under ser vi de glade vinnere, med viserektor Annik som heiagjeng! Førstelektor Bjørn Magne Hatlø i midten på bildet har vært en viktig i prosessen med å nå opp, i følge gründerne selv!

Det var møte i styringsgruppen for Campusprosjektet på Gjøvik tirsdag denne uken. Vi besluttet å gå videre med å utrede alternativ C, for de innvidde i saken. Dette innebærer leieavtale med et nytt bygg oppført av Industribygg på Kallerud, der vårt miljø får nye lokaler. Nærmere avklaringer følger gjennom sommeren. Jeg tror dette blir bra!

Ellers kan jeg oppfordre dere om å lese kronikken Bjarne Foss og Gunnar Bovim publiserte i UA om forskning denne uken. IIF er nevnt som et av miljøene fra tidligere høgskoler som virkelig har økt sin forskningskapasitet, fra 3 til 11 PhD-stillinger de siste par år. Hele kronikken ligger her: https://www.universitetsavisa.no/ytring/2019/06/24/God-sommer-et-forskningsblikk%E2%80%A8-19338846.ece

Da begynner det etterhvert å nærme seg sommer! Jeg kommer til å ta ferie fra neste uke, men følger litt med allikevel, ta bare kontakt hvis det er noe. ØK-nytt kommer også til å ta ferie i noen uker, men kan komme plutselig med et ekstranummer hvis noe skjer.

God sommer og takk for innsatsen så langt i 2019!

Monica