Ukategorisert

ØK-nytt uke 25

Denne uken har vært preget av vitenskapsfestivalen Big Challenge i Trondheim! Det har vært sydende aktivitet i fire dager til ende, med foredrag, boder, stands, debatter, konserter og tidvis svært godt vær. Ikke alt har fungert knirkefritt, så vi har absolutt mange forbedringspunkt vi kan jobbe med til en neste runde. Jeg har notert meg en rekke ting, men hvis du har konkrete ting du tenker vi bør gjøre annerledes setter jeg pris på å få det! Bare send meg en epost i så fall, vi kommer til å ha en evaluering i dekanmøtet over sommeren. Flere av våre miljø har deltatt, HHS hadde en stand om bærekraftige boliger, Ragnar Torvik holdt foredrag, jeg deltok i en debatt om innovasjon i offentlig sektor, Frode Halvorsen deltok i en podcast om entreprenørskap, og mange flere eksempler jeg ikke har oversikt over. Det var også veldig artig å møte så mange av dere på konsertene og på festivalområdet i løpet av disse dagene.

Et eksempel på presentasjoner fra oss var student Trine Halten Gjerde, som presenterte bacheloroppgaven sin i «Lean for omsorgstjenesten» på seminaret Universitetskommunen og lærende samfunn i praksis arrangert av Trondheim kommune og NTNU som en del av Big Challenge. Trine er student ved bachelorprogrammet i logistikk som ØK-fakultetet overtar fra august. Hun er altså formelt uteksaminsert ved IV-fakultetet, men veileder Alireza Ashrafian er ansatt ved IØT fra 2019, og programmet blir en av vår studieportefølje fra høsten. Trine holdt et meget bra foredrag som skapte stor interesse for mange av deltakere. Dette samarbeidet innenfor Universitetskommune kan åpne mange nye prosjektmuligheter innenfor lean og logistikk, Smartby og helse i samarbeid med Trondheim kommune. Alle instituttene i Trondheim er involvert, og vi hadde møte i innovasjonsutvalget i dag. Her er det bare å melde seg på! Et bilde under av Trine i aksjon på konferansen:

Tirsdag denne uken ble det utdelt priser på konferansen ISPIM (The International Society for Professional Innovation Management). ISPIM har ca 11000 medlemmer og er det eldste, største og mest aktive innovasjonsnettverket i Europa, og vokser raskt i resten av verden. Det ble grunnlagt etter inititativ fra Knut Holt i 1973, den første instituttlederen på en av forløperne til IØT. I år ble den 30. konferansen arrangert i Firenze, med tema «Celebrating Innovation: 500 Years since Da Vinci» med deltakere fra over 50 land.  Forfatterne av de 30 beste innsendte avhandlinger får skrive et kapittel hver i  boka «New Waves in Innovation Management Research» edited av Marcus Tyynnhammar. En av disse er IØTs Marta Morais-Storz, som disputerte i fjor med Alf Steinar Sætre som veileder. Martas kapittel heter «Innovation and the role of problem formulation: capitalizing on the potential of collective intellect for value creation.» De tre beste avhandlinger vinner priser, og Marta vant altså selve hovedprisen og tittelen Best Dissertation 2019.  Gratulerer så mye! Her er den stolte vinner:

Det var også en annen konferanse forrige uke. NTNU Handelshøyskolen var vertskap for EIASM (European Institute for Advanced Studies in Management) sin workshop om utfordringene ved å lede den tredje sektoren. 30 forskere fra hele verden var samlet for å presentere forskningsarbeider og diskutere en rekke problemstillinger innen sektoren som rommer blant annet frivillige, veldedige og religiøse organisasjoner. Åtte forskere fra NTNU Handelshøyskolen deltok og var involvert i 8 artikler innen veldedige organisasjoner, festivaler og idrett. Workshopen var svært vellykket, i to dager foregikk programmet her på Adolf Øienbygget. Den ene kvelden var det festmiddag på Lian, gjestene satte spesielt stor pris på transporten – en gammel veterantrikk. Her er Inger Johanne i gang med å åpne konferansen:

I Ålesund ble det arrangert en kick-off onsdag denne uken. Tema var tre miniprosjekter i regi av TEFT-lab og i samarbeid mellom oss og Sparebanken Møre. Her er gjengen i gang:

Kick off i Ålesund, sommerprosjekt i TEFT-lab

Og det stopper ikke der. Denne uken har vi også vært med og arrangert Fjordkonferansen i Ålesund, med tema digitalisering. Her ble det også delt ut en pris, nemlig en forkerpris som gikk til Akarsh Kainth for hans bidrag: The role of IFRS accounting in predicting the market risk and return of the common stock – The case of companies listed on the Oslo Stock Exchange:

Akarsh mottar forskerprisen fra Øyvind Helgesen.

I går hadde vi styreseminar og -møte i Fakultetsstyret, der også instituttledere, Losam, kontorsjefer og studentrepresentanter var invitert. Det ble en veldig god diskusjon om internasjonal akkreditering, og jeg opplever at vi kom frem til en felles forståelse og et vedtak som gjør at vi kan komme i gang med dette arbeidet på en god måte, i respekt for våre ulike ønsker, behov og fagtradisjoner på tvers i fakultetet.

Neste uke begynner mye å roe seg litt ned, men vi skal vedta campusplan på Gjøvik, så det blir en av de viktige sakene. Ellers håper jeg alle får en god helg og etterhvert ferie!