Ukategorisert

ØK-nytt uke 32

Hei, og vel overstått sommerferie!

Da braker det snart løs for fullt, med nye studenter som kommer i neste uke. Opptaket vårt har gått bra, vi ligger stort sett godt an på de fleste programmer. Nettstudiet i øk/adm på Gjøvik gjør det svært bra med poengsum på 54,1 på ordinærkvote selv etter suppleringsopptak, det nye årsstudiet på NTNU Handelshøyskolen er en braksuksess med poengsum på 60,5 på ordinærkvoten, og Indøk-programmet kan skilte med all time high, med 60,3 på førstegangskvote og 64,2 i ordinærkvote, og er som vanlig blant de mest populære studier i landet. Vi har også økt opptaket på masterprogrammet i Ålesund etter at vi fikk endret søknadsfristen. Det er bare å glede seg til studentene dukker opp!

Jeg skal delta i immatrukuleringen i Trondheim kommende mandag, og drar derfra til Gjøvik for å delta i immatrikulering der tirsdag. Per Bjarte opptrer som dekan i immatrikuleringen i Ålesund som også er på tirsdag. Det blir stor stas, og vi gleder oss!

Etter immatrikuleringen drar jeg til Arendal, for å delta på Arendalsuka resten av neste uke, der det er en rekke arrangementer og møteplasser. Det blir veldig bra!

Vi har noen nyansettelser rett før og rett etter sommeren: Jørgen Flint startet 1. august hos IØT som senterkoordinator hos Engage. Velkommen så mye til en svært viktig jobb! Raquel Jorge har vært ved IØT en stund, og har allerede bidratt med flere EU-prosjekter. Men fra 1. juni er hun fast ansatt som forsker. Det blir veldig bra!

I forrige uke ble det arrangert en konferanse i Trondheim: International Conference on Stochastic Programming». I den forbindelse ble det høytidelig markert at professor emeritus Bjørn Nygreen ved IØT ble æresmedlem på livstid i Den norske operasjonsanalyseforeningen. Juryens begrunnelse var følgende: «Bjørn was the first professor in Operations Research at the Department of Industrial Economics and Technology Management, NTNU. He has had a key role in developing the research area, both through his research and his teaching. Several of his PhD-students have pursued academic careers. Bjørn’s contribution to the community has been invaluable.» Her er Bjørn under markeringen forrige uke:

Bjørn Nygreen ble æresmedlem i Den norske operasjonsanalyseforeningen

Selve konferansen, arrangert av blant andre Asgeir, Stein-Erik og Florentina fra IØT og HHS kan du lese mer om her: https://www.ntnu.edu/icsp

Vi har også en nyhet på nyskapningsfronten. Oppstartsbedriften Optimeering Aqua er startet med basis i forskning ved IØT og tidligere studenter som gründere. Forretningsideen er å bruke numerisk optimering til å hjelpe havbruksselskap å hente mer ut fra sine eksisterende ressurser og konsesjoner. Sist uke fikk de inn en industriell investor og er på full fart videre. Du kan lese mer her: https://ilaks.no/optimeering-aqua-henter-15-millioner-kroner-i-frisk-kapital/

På tampen her har vi også fått inn et rykende ferskt EU-prosjekt! Det er på utdanningsområdet, et såkalt Erasmus + prosjekt. Prosjektet handler om bruk av virtuell læring og e-læringsplattformer i sosialt entreprenørskap. NTNUs rolle gjelder ekspertise og kvalitetssikring av læringens innhold mht entreprenørskapsutdanning. Tittel: Internationalisation for Social and Innovative Start Up’s and Entrepreneurs. Prosjektledere er Erik O’Donnell / Frode Halvorsen / Øystein Widding, alle fra IØT, det totale budsjettet på 239.000 EURO og NTNUs andel på 56.000 EURO. Vi er koordinator for prosjektet, og har med oss partnere fra Hellas, Bulgaria, Kypros og Spania. Gratulerer så mye!!

Da håper jeg du får en fin helg etterhvert, og ser frem til å treffe mange av dere mandag og tirsdag i neste uke!

Monica