Ukategorisert

ØK-nytt uke 23

Jeg vil starte oppsummeringen av denne uken med en gladnyhet. En prosess som har vart siden januar er kommet i mål, nemlig å gi bygget i Klæbuveien 72 et navn. Det har vært noen hinder på veien, men i går fikk jeg endelig bekreftet at vårt forslag til nytt navn er godkjent, nemlig Adolf Øien-bygget! Vi skal så fort som mulig sette opp et skilt over inngangen her:

Snart kommer et skilt her med «Adolf Øien-bygget»!

Bakgrunnen for navnevalget er flere. En åpenbar grunn er at det ikke ville eksistert noen NTNU Handelshøyskolen uten Adolf Øien. Da denne kjente forretningsmannen fra Trondheim døde for 101 år siden var han svært rik, men hadde ingen livsarvinger. Han testamenterte sin store formue til en stiftelse med ulike formål, et av dem var til opprettelse av en fremtidig «Nordenfjelds Handelshøiskole». Den første varianten av skolen ble virkeliggjort i 1957 som Trondheim Økonomiske Fagskole (TØF), deretter Trondheim Økonomiske Høyskole (TØH), så Handelshøyskolen i Trondheim, og nå NTNU Handelshøyskolen. Av samme grunn er det største auditoriet i bygget navngitt etter ham, med hans byste utenfor.

Men det er flere gode grunner til å bruke navnet. Adolf Øien er en bra frontfigur for vårt fakultet på mange måter. I sitt virke som forretningsmann fra 1876 og frem til sin død etablerte han en rekke industribedrifter: Ihlens smelteverk, Ihlens Dampsæbefabrikk, Dampskiprederiet Ivanhoe, og ikke minst Trondhjems Traadspigerfabrik, etterhvert Trondhjem Nagle- og spigerverk, forløperen til industribedriften Sandvik Teeness som mange ansatte og studenter ved fakultetet vårt har hatt forskningsprosjekter og masteroppgaver hos. Adolf Øien var også politiker, og satt i Bystyret i 16 år. Deler av testamentet hans ble avsatt som såkornfond til nyetablerte bedrifter. Han var altså entreprenør, gründer, industribygger og politiker i tillegg til en svært vellykket forretningsmann. Etter å ha lest biografien hans i juleferien ble jeg overbevist om at han er godt egnet til å nanvgi bygget som to av våre institutter og fakultetsadministrasjonen befolker, og som nå ikke lenger skal kalles Rustbygget, det er det slutt på fra i dag!

Adolf Øien

I går hadde vi et veldig flott seminar som ble arrangert i Adolf Øien-bygget :-), nemlig en markering av Anders Skonhofts 70-årsdag! Anders er professor hos oss i samfunnsøkonomi, og har bidratt sterkt internasjonalt og nasjonalt til utvikling av fagfeltet ressursøkonomi. Han ble hyllet med et seminar og en vitenskapelig antologi med bidrag av en rekke kolleger i inn- og utland. Det beste var at Jon Olaf som arrangør og initiativtaker hadde klart å holde bokprosjektet hemmelig for jubilanten. Her mottar Anders bok og gratulasjon:

Jon Olaf overleverer bok, blomster og gratulasjoner.
Og her er boken. Jon Olaf står bak ideen om at omslaget er – rett og slett – elg i solnedgang!!!

Jeg får en ny dekankollega fra 1. august. Geir Egil Dahle Øien har vært dekan på IE (tidligere IME) (som står for Informasjonsteknologi og elektroteknikk) i ti år, og han trer tilbake to år før maksimal dekantid for å lede arbeidet med Fremtidens Teknologistudier, arbeid med å lage en ny innretning på sivilingeniør-, sivilarkitekt- og ingeniørstudiene våre på NTNU. Da måtte dekanstillingen lyses ut, og i går ble Ingrid Schølberg ansatt av NTNUs styre. Ingrid er i dag leder for NTNU Havrom og prodekan på IV-fakultetet. Hun er professor i marin teknikk, men opprinnelig kybernetiker, så hun kommer hjem igjen faglig sett, kan man si. IE-fakultetet er viktig for oss, med mange samarbeidsflater både i Trondheim, Ålesund og Gjøvik, og jeg gleder meg virkelig til å jobbe sammen med Ingrid! Her står det litt mer om utnevnelsen:

Flere ved fakultetet, som Rune, Skarstein, Anders Skonhoft og Olav Fagerlid har nettopp hatt en publikasjon om karbonavgift på trykk i Klassekampen. Jeg legger den ved eposten jeg sender ut. Hvis du leser dette og ikke har fått mailen, si fra hvis du vil ha den.

Med dette vil jeg bare ønske dere alle en riktig god helg og pinse!

Monica