Ukategorisert

ØK-nytt uke 24

I dag har jeg vært på Gjøvik og deltatt på åpningen av Brigth House! Dette er innovasjonssenter og inkubator i næringsparken på Mustad, som ligger et litt langt steinkast unna campus Kallerud. Her blir det samlokalisering av oppstartsbedrifter, TTO, studentinnovasjon, studentaktiviteter, virkmiddelapparat og nærhet og kontakt mot industriklyngen på Raufoss. Det er utrolig flott! To studenter fra Start Gjøvik ledet konferansen, og jeg holdt innlegg om hvordan NTNU jobber med innovasjon og nyskaping. Dette heier vi på, nå har vi solid nyskapingsaktivitet på alle tre campuser! Her er Gjøvik-ordfører Bjørn Iddberg i ferd med å klippe – ikke en snor – men en ståltråd! Alt på Mustad startet nemlig med ståltråd, og ståltråd skal være med videre:

Ordføreren klipper ståltråd med tang, og åpner innovasjonssenteret Brigth House

Før og etter denne oppløftende seansen gjennomførte jeg en egen liten befaring på Campus Kallerud, for å oppdatere meg på alle detaljer. Det er styringsgruppemøte om campusutbygging om en drøy uke, da vi skal beslutte hvordan vi skal øke kapasiteten for NTNUs virksomhet på Gjøvik. Nå føler jeg at jeg har brukbar oversikt over dette sakskomplekset.

Samtidig et helt annet sted: Faggruppen for Helse, miljø og sikkerhet på IØT har nettopp gjennomført en studietur til Svalbard! De dro på tirsdag og tilbake i dag. I alt har de vært samlet 15 personer, både fast vitenskapelig personale, emeriti, stipendiater og tilsluttet personale. En bra gjeng! De rapporterer om faglig besøk på Store Norske, med besøk helt inn i gruve 7, der de fikk se kullbryting dypt inne i fjellet og lære om hvordan HMS ivaretas under slike forhold. Som gammel bergingeniør kjente jeg at det rykket i fordums gruvekunnskaper og Feiselklang dypt der nede et sted. Det hørtes spennende ut! De besøkte også Miljøvernsjefen hos Sysselmannen, og et nedlagt russisk gruvesamfunn; Pyramiden på den andre siden av øya. I dag har de vært på besøk på UNIS – universitetssenteret. Det høres ut som en fin tur, og takk til Rikke for rapport og bilde fra UNIS:

Den utvidede HMS-gruppa på tur til Svalbard!

I dag har vi ellers hatt to avslutningsseremonier med avgangsstudenter, Master i Technology Management og HMS. Vi har tidligere hatt for bachelorstudenter både i Ålesund, Gjøvik og Trondheim, alle svært vellykket etter hva jeg har fått rapporter om. Her er bilde fra HMS-studiet vårt i Trondheim:

Vi har også noen nyheter som jeg ikke rakk å ta med sist uke. Fredag for en uke siden ble det kunngjort at Trondheim kommune fikk Kommunal- og moderniseringsdepartementets innovasjonspris for 2019! Dette er en viktig anerkjennelse av arbeidet med Universitetskommune 3.0 arbeidet vårt som en viktig del av innovasjon i offentlig sektor. Vår egen prosjektleder Randi Torvik var blant de tre som mottok prisen:

Randi Torvik (prosjektleder innovasjon og omstilling, jobber 50% for oss), Tove Merethe Aasen, prosjektleder Smartby og kommunaldirektør Elin Rognes Solbu

Sist uke fant en helt annen begivenhet sted: IØT stilte med en hel gjeng spreke damer under årets Jentebølge! I tillegg til de på bilde var Marit bak kamera, og Xinlu, Heidi og Maren med. De to sistnevne hadde angivelig høyere ambisjoner og brukte krefter på å varme opp! Gruppen ser ut til å ha humøret i orden. IØT-jentene vil forøvrig gjerne ha flere deltagere neste år. Jeg drister meg i samme retning til å utfordre jentene på HHS og ISØ om å stille konkurrerende lag? Tar dere utfordringen?

Jentejoggere på IØT

Da er helgen allerede godt i gang, håper du nyter den! Søndag er vi i gang med Big Challenge. Jeg skal på konsert og diverse foredrag alle dagene, tirsdag får jeg være med i panelet som skal debattere innovasjon i offentlig sektor. Mandag har vi velferdsseminar. Torsdag har vi Fakultetsstyremøte og utvidet styreseminar og fredag styremøte i innovasjonsutvalget i Universitetskommune. En svært hektisk og morsom uke altså.

Monica