Ukategorisert

ØK-nytt uke 22

Hei og fortsatt god helg til alle. Sist uke hadde vi ledermøte der vi diskuterte akkreditering igjen. Vi jobber videre med å avklare alle praktiske spørsmål knyttet til gjennomføring av dette viktige arbeidet. NTNU sentralt blir også engasjert, ved at vi undersøker hvor likt eller ulikt denne kvalitetssikringen er sammenlignet med NOKUT. Det er viktig å unngå dobbeltarbeid.

Ellers har det jo vært nok en litt amputert uke, så veldig mye har ikke hendt. Men det er noe som kan nevnes. Igjen har miljøet vårt i Ålesund vunnet priser for beste studentbedrift. Denne gangen var det Artfish, som vant sammenlagt, ble beste HR-bedrift og mest innovative bedrift. Ikke verst! Bedriften presenterer intet mindre en løsning på lakselusproblemet i oppdrettsnæringen; å bekjempe lusa, ved å optimalisere rensefisk til å bli mer effektive lusespisere. På denne måten skal bedriften øke dyrevelferden, og stimulerer til vekst i havbruksnæringen. Bedriften består av et tverrfaglig team studenter fra biomarin innovasjon på NV-fakultetet og fra markedsføring, innovasjon og ledelse hos oss. I skarp konkurranse med andre studentbedrifter fra NMBU, BI, UIA, UIS, USN, og flere andre høgskoler, ble Artifish SB altså kåret til Norges beste studentbedrift i 2019 og til Norges beste innovative studentbedrift. Gratulerer til et alle involverte!

Tidligere i mai ble det arrangert diverse seminarer i regi av Alf Steinar på IØT. Her med professor Tatiana Andreeva:

Seminar med Amy Edmondson og Andrew van der Veen

Til slutt tar jeg med at Gunn-Berit Sæter fra IØT er vår representant i den kommende Forsker-Grand Prix. Gunn-Berit har bakgrunn fra NTNUs Entreprenørskole og i doktorgraden sin ser hun på hvordan sykepleiere kan benytte entreprenørielle metoder for å endre helsevesenet i tråd med sin egen profesjon. Forsker Grand Prix går av stabelen 26. september. Det blir spennende å følge med på!

Neste uke er det avslutningsseremoni for masterstudenter på ISØ, plan og budsjettseminar med dekan- og rektorgruppen som jeg deltar på, og det er et særdeles interessant seminar på torsdag der alle våre Trondheimsmiljø deltar på.

Fortsatt god søndag!