Ukategorisert

ØK-nytt uke 12

Denne uken har ikke vært preget av de helt store hendelsene for min del. Vi hadde dekansamling på Frosta mandag og tirsdag, der vi diskuterte samarbeid og fremtidsvisjoner, campus i Trondheim, tverrfaglighet og mye mer. Som Universitetsavisa har skrevet om skal Geir Øien lede et stort arbeid om «Fremtidens teknologistudier» – eller en ny virksomhetskomite, som det het i gamle dager på NTH :-). Dette blir et stort og viktig arbeid også for oss, vi har en del studieprogram som inngår i dette, men også fordi tverrfaglighet blir tematisert, altså koblingen mellom teknologi, ledelses- og økonomifag som er viktig for oss. Humsam-fagene kommer antagelig også til å starte en lignende større revisjon av sine studieprogram.

For vår del må vi først bestemme oss for hva vi gjør i forhold til internasjonal akkreditering, da det fort kan bli vår store gjennomgang av fagportefølje. I den forbindelse har vi invitert kolleger fra Agder og fra Uppsala til et møte i Trondheim i mai, for å lære mer om hva dette eventuelt vil bety for oss.  De har begge vært gjennom en slik prosess nylig, så det blir interessant å høre om erfaringer og konsekvenser.

Ellers er Campus-saken i Trondheim inne i en viktig fase om dagen. Campusprosjektet har oversendt planprogram til Trondheim kommune, og det skal opp i Formannskapet og i Bystyret i løpet av april. I går kveld gjennomførte vi en campus-vandring med sentrale politikere for å vise områdene mer i detalj, og fortelle om visjonene for campus. Jeg holdt et innlegg om Hesthagen og Høyskolebakken, og viktigheten av å koble området sammen med Gløshaugen-platået for å skape innovasjonssenter og tett samarbeid. Politikerne virket meget lydhøre, og så får vi se hva utfallet blir. Spørsmålet i denne omgang er ikke å bygge eller ikke bygge, men å få tilgang til å starte reguleringsarbeid for å utforske mulighetene nærmere.

Neste uke har vi dialogmøte på mandag med rektor om våre planer for internasjonalisering. Og det er en drøy uke til Rannveig Pedersen starter som seksjonssjef i Fakultetsadministrasjonen, og det gleder vi oss veldig til!

God helg etter hvert alle,

Monica