Ukategorisert

ØK-nytt uke 11

Jeg starter med et par fantastiske nyheter: Vi har for det første fått vår første meritterte underviser! Det sentrale Utdanningsutvalget har i sitt møte mandag 11. mars utnevnt førsteamanuensis Paula Rice ved IIF til merittert underviser. Til grunn for systemet for utdanningsfaglig merittering ligger det syn at en lærers virksomhet er en del av en organisasjon så vel som en individuell innsats. Å bli utnevnt til merittert underviser er dermed en anerkjennelse både av den enkeltes individuelle bidrag og de bidrag vedkommende har gitt til organisasjonen. Paula er en viktig bidragsyter for instituttet innenfor faglig tilrettelegging av undervisning og i pedagogisk utviklingsarbeid. Med sin faglige bakgrunn, spesielt innenfor «teaching of English language for special purposes», bidrar Paula både innenfor det økonomisk-administrative fagområdet (Business English, Cultural Awareness), men også i tverrfaglig undervisning, f.eks. Eksperter i Team, Maritime English på studiet for Nautikk og for Shipping Management. Hun er en viktig støttespiller for kollegaer i utvikling av innovative og studentaktive læringsmetoder, hun bidrar i pedagogisk veiledning, utvikling av fysisk læringsmiljø og er aktiv i IIFs internasjonale engasjement. Jeg var en tur snartur innom Ålesund på onsdag og fikk gratulert henne, midt i en undervisningsøkt i Ekspterter i team på TEFT-labben :

Paula ble også feiret av kolleger på IIF dagen etter at jeg var der, på torsdag:

Paula Rice mottar blomster og gratulasjoner fra instittleder Hans!

Neste gladnyhet er at vi har fått enda et nytt EU-prosjekt! Det er innen programmet EU ERA-Net, programmet heter BEYOND, og er forankret på IØT.  Gruppen fikk en veldig god skår og evaluering. Tematikken er hvordan digitalisering kan bidra til å utvikle lokale energimarked for såkalte «P2P trading schemes». BEYOND-prosjektet ledes av IØT, som i seg selv er veldig flott. Det er Pedro som har gjort en stor del av denne innsatsen, med god støtt fra Ruud og Asgeir. Budsjettet er totalt på 2 millioner EUR, og omkring 300,000 EUR til IØT. Gratulerer så mye!

Etter å ha gratulert Paula på onsdag tok jeg den korte spaserturen fra NTNU og over til NMK, der næringslivet på campus er samlet. Her fikk jeg gleden av å delta i arrangementet «Børs og Bacalao» som arrangeres av den allestedsnærværende banken Sparebank Møre. De samlet 600 næringslivsaktører (og et par andre, deriblant meg) til bedriftspresentasjoner, tips til hvilke aksjer vi bør investere i neste år :-), og ikke minst kåring av vinneren i gründerkonkurransen Nærings-TEFT. Jeg hadde æren av å sitte i juryen, og dermed kåre en vinner blant opprinnelig over 100 søkere. Vinneren ble bedriften Road-Tech, som utvikler smarte brøytestikker! De vant 1 million i premie, og her er bilde fra de tre spente finalistene i det vinneren var i ferd med å bli offentliggjort:

Tre spente finalister venter på avsløringen av hvem vinneren er!

Går vi lenger tilbake i tid var jeg på Gjøvik mandag, på det såkalte «D5-møtet«, som er de fem dekanene som har virksomhet på Gjøvik. Vi hadde et besøk og presentasjon på Mustad Næringspark. Jeg har ikke vært der på over 10 år, sist var det fortsatt Mustad som holdt til der. Men endringen og utviklingen av området var imponerende! Dette er omtrent akkurat like langt unna campus på Gjøvik som NMK er i Ålesund, og har potensiale til å fungere på samme måte. Det skal startes innovasjonssenter, inkubator, flere bedrifter holder til her allerede, og noe av NTNU-virksomheten, nærmere bestemt design-miljøet skal flytte hit til høsten. Sammen med industriklyngen på Raufoss har dette potensialet til å bli en viktig del av næringstilknytningen på Gjøvik! Etterpå møtte vi en annen interessant aktør, nemlig Sykehuset Innlandet som vi har store ambisjoner om å samarbeide med. Det er vedtatt at et nytt sykehus skal bygges, og her kan vi bidra fra mange fagmiljø til å skape en ny måte å drive sykehus på. Dette er viktig å se i sammenheng med det samarbeidet vi allerede har med både St Olavs Hospital og Oslo Universitetssykehus.

Det siste jeg vil nevne i denne omgang er at jeg tilbrakte nesten hele forrige uke i USA. Vi var en gjeng på åtte personer fra NTNU, inkludert rektor og prorektor, to dekaner og campusdirektør, som sammen med et antall personer fra Statsbygg og to departementer besøkte noen amerikanske universiteter for å la oss inspirere. Vi var innom Harvard, MIT, Cornell Tech i New York City og New School på Manhattan, og studerte ulike løsninger på hvordan bygg kan tilrettelegge for tverrfaglighet, innovasjon og entreprenørskap og kreativitet i kunstfag. Blant annet. Du finner flere filmer om turen på Gunnar Bovim sin Facebook-side, som jeg i all ubeskjedenhet har vært ansvarlig for å lage på oppdrag fra kommunikasjonsavdelingen:

Og med dette ønsker jeg dere alle en riktig god helg!

Monica