Ukategorisert

ØK-nytt uke 39

Hei alle sammen!

Denne uken har det skjedd litt av hvert. Mandag startet vi med å planlegge neste strategiworkshop, som er 4. oktober. Det blir fokus på omverdenens forventninger til oss, der vi har innhentet innspill fra ulike samfunnsaktører der ute, og spurt dem om hva de forventer av oss. Etterpå skal vi ha en «kafe-bord» diskusjon med åtte ulike tema vi veksler mellom å ta opp. Dette blir riktig flott tror jeg. Mandag hadde NTNU besøk av fungerende kunnskapsminister Henrik Asheim, som er vikar for Torbjørn Rød Isachsen i pappapermisjon. Jeg fikk være med på deler av møtet med statsråden, der blant annet Roger Sørheim fra SFU Engage og Entreprenørskolen hadde med seg et knippe vordende entreprenører som presenterte sine oppstartsprosjekter. Det var som vanlig mektig imponerende!

Tirsdag hadde vi et lite møte med prorektor om et prosjekt vi har fått, der vi på vegne av NTNU skal utrede «Kunnskapgrunnlaget for innovasjon». Espen Gressetvold fra HHS leder dette arbeidet, og er i ferd med å sette sammen en liten og slagkraftig gruppe på tvers av alle våre institutter. Vi får høre mer om prosjektet etter hvert! Tirsdag var det også et felles ledermøte med SINTEFs og NTNUs toppledelse om felles arbeid med strategi. Svært interessant og nyttig.

Onsdag sto jeg grytidig opp og reiste til Ålesund. Vi hadde møte med rektor som brukte dagen til å besøke alle institutter i Ålesund. I tillegg fikk vi signert en ny bankavtale, denne gangen mellom Sparebanken Møre og NTNU, der vårt institutt IFF i Ålesund er hovedpartner: http://www.smp.no/nyheter/2017/09/27/Gir-20-millioner-til-ny-forskningslab-15369872.ece?cx_front_click=baseline_test&cx_front_click_place=0&cx_front_click_articles=2

Det er Øivind Strand, professor ved IIF som har jobbet frem denne avtalen, gjennom et langssiktig arbeid. Øivind fikk velfortjent heder og blomster for innsatsen:

Nye fjes på økonomifakultetet:

Vi får i disse dager tre nye medarbeidere som starter hos oss: Siri Garnes Kristiansen startet i fast stilling i som seniorkonsulent ved studie- og forskningsseksjonen i fakultetsadministrasjonen på onsdag. Hun skal jobbe med oppfølging av PhD-studiet på fakultetsnivå, og kommer fra samme type stilling på SU-fakultetet. På mandag får vi en ny førsteamanuensis i logistikk på Gjøvik: Godfrey Mugurusi. Godfrey tok sin PhD på IØT for noen år siden, og er nå tilbake hos oss. Samme dag tiltrer også Barbro Fjørtoft i fast stilling som universitetslektor på IIF. Hun har vært hos oss en stund allerede i midlertidig stilling. Velkommen så mye til alle tre!

Neste uke er det store høydepunktet strategiseminar på onsdag, og Fakultetsstyremøte på torsdag. Jeg gleder meg til begge.

Ha en strålende helg alle!

Monica