Ukategorisert

ØK-nytt uke 40

Hei alle sammen! Denne uken hadde vi strategiseminar med 80 deltakere fra fakultetet i sving på onsdag. Vi delte oss inn i rullerende kafe-bord som diskuterte åtte ulike tema for strategien, og forsøkte å konkretisere tiltak og forslag innen hvert område. Dette skal vi konkretisere frem mot utarbeidelse av en ny versjon av strategien. Neste og siste seminar i år vil bli 15. november, med avsluttende omvisning og bespisning på EC Dahls bryggeri, i regi av Losam. Takk for alle gode innspill og bra energi gjennom dagen!

Parallelt med dette jobber NTNU sentralt med å utarbeide sin strategi. Det er sendt ut et utkast til instituttene, og vi har bedt om innspill til instituttledermøtet vårt den 18. oktober. Vi fikk en gjennomgang av strategien i vårt fakultetsstyre i går torsdag. Dette var første møte i det nye styret som skal sitte i de neste fire år. Vi inviterte alle representanter inkludert vara til første møte, og alle instituttledere. Det lover godt for en handlekraftig fireårsperiode!

I dag var jeg i et nytt møte i Trondheim kommune, der vi konkretiserte vårt fremtidige samarbeid innenfor universitetskommune-arbeidet. Økonomistyring og lederutvikling blir viktige tema for vårt fagmiljø, og det er en viktig del av vårt samfunnsoppdrag å bidra til omstilling og innovasjon i offentlig sektor. Ellers har jeg brukt mye tid denne uken til kortsiktig samlokalisering av vårt fakultet, ved å prøve å finne løsninger på arealbehov for studentarbeidsplasser. Dette må på plass før ISØ kan flyttes til Rustbygget.

Neste uke er det høstferie i Trondheim, og det er sikkert mange som finner på noe annet å gjøre. Jeg blir her, og skal jobbe med stort og smått. Seminar om campusprosjektet, strategiseminar med eksterne deltakere i Trondheim og litt av hvert annet står på programmet.

Vi har en «breaking News» på tampen, Ragnar Torvik på ISØ skal sitte i et regjeringsoppnevnt utvalg som skal se på hvilke klimarelaterte risikofaktorer norsk økonomi står overfor i de kommende år. Gratulerer til Ragnar, det er strålende! Pressemelding ligger her: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/utvalg-om-klimarisiko-og-betydningen-for-norsk-okonomi/id2573759/

Da håper jeg alle får en fin helg!

Monica