Ukategorisert

ØK-nytt uke 36

Hei alle sammen! Litt sent bloggnytt denne uken på grunn av IT-trøbbel på NTNU, men forhåpentligvis godt!

Først litt om uken vi har lagt bak oss: Mandag var det kick-off for lederutvikling for en ny fireårsperiode ved NTNU. Rektor snakket om visjoner og revidering av vår strategi for NTNU: Kunnskap for en bedre verden. Hovedprioriteringene før revidering er ett NTNU, nasjonal premissleverandør og sterke og internasjonale fagmiljøer. Det kan se ut som at omstilling av Norge kommer til å bli et viktig tema, og der våre fagmiljø i høyeste grad kan spille en rolle. Rektor snakket også om campusutviklingen, som nå kommer til å gå raskere enn tidligere antatt. Regjeringen har slått fast at campus skal samles i nærheten av Gløshaugen, og prosessen med fremdrift går raskt gjennom høsten. Jeg skal oppdatere når det skjer nye ting. Tre innledere pekte på behov for digitalisering, innovasjon og nyskaping, læringsmiljø og ledelse. Våre fagmiljø kan ha sentrale roller på alle disse punktene. Vi er i full gang med å planlegge vår neste strategisamling på fakultetet.

Tirsdag var det minnestund for Grete Wennes på Handelshøyskolen. En fin og verdig stund, godt organisert av Inger Johanne og Kari. Takk til dere for initiativ og gjennomføring! Det ble veldig flott. Gretes mor Solveig var tilstede, og hun satte stor pris på at vi gjorde dette.

Onsdag morgen hadde vi møte i styringsgruppen for vår egen campussamling. Det er nå klart at vi ikke klarer å få dette til ved nyttår, fordi det er for mange uavklarte spørsmål knyttet til studentarbeidsplasser og utnyttelse av 5. etasje i Rustbygget. Vi må ta oss noe bedre tid, og satser på at dette skal bli klart til sommeren 2018. Jeg varsler når noe nytt skjer også på dette temaet.

Torsdag åpnet jeg IWOT, en internasjonal konferanse om teamarbeid, arrangert av Jonas, Hanne og Jos på IØT. Vi startet med et flott key note foredrag ved Georg von Krogh, professor på ETH i Sveits og tidligere PhD-student fra IØT. Han er en av de ledende i verden innen strategi og kunnskapsledelse, og det er veldig hyggelig at han fortsetter å holde kontakt med sitt gamle fagmiljø. Han kommer gjerne tilbake hvis og når vi ønsker å bruke han til noe!

På fredag ledet jeg disputasen til Sturla Løkken ved ISØ, som har skrevet avhandlingen Long term perspectives on School Resource interventions and local government spending, med professor Jørn Rattsø som veileder. Et veldig spennende og aktuelt tema, ikke minst i lys av valgkamp og skolepolitikk som pågår i disse dager. Debatten om lærertetthet og læringsutbytte hadde hatt godt av å bli enda mer opplyst om forskningen vår på feltet, så det må vi bare jobbe enda mer for å gjøre kjent. Sturla gjorde en glitrende disputas, så det var en fin avslutning på uken!

Av andre saker kan jeg nevne at BØA-gruppen ledet av Tor Busch har hatt sitt første møte i arbeidet med å samkjøre våre tre bachelorprogram. Det ligger noen utlysninger ute som er sendt til instituttene: rektors midler for innovativ utdanning, vitenskapelig utstyr og Norgesuniversitetet. Dersom du tenker å søke om opprykk er fristen 15. september. Og instituttene er godt i gang med budsjettprosess for neste år.

Vi hadde LOSAM møte tirsdag, og en sak på agendaen var trening i arbeidstiden. Det er fremforhandlet rett til en times trening innenfor arbeidstid i løpet av uken, og det er ønskelig å få til noe som også skaper fellesskap i tillegg til treningseffekt. På utallige oppfordringer har jeg derfor sagt ja til å holde Fakultets-Yoga en time i uken for ansatte! Vi innreder et rom i Rustbygget til dette bruk, og tester det ut først et par ganger i mindre skala, før det «rulles ut» som et tilbud til alle. Du får nærmere beskjed!

Jeg kan også nevne at  vi har sendt bortimot 20 søknader om ulike forskningsprosjekter innen fristen på onsdag, så dette lover riktig godt.

Engage skal arrangere sin første konferanse den 26 oktober. Alle er velkomne, og det ligger informasjon på Innsida her: https://innsida.ntnu.no/start#/feed/ff1d82ce-f1ee-32e9-a2a6-532e6c126c3d

I morgen er det Stortingsvalg. Uansett hva slags politisk ståsted du representerer vil jeg på det sterkeste oppfordre deg om å bruke stemmeretten din! Utviklingen i verden viser at demokrati ikke er noe vi skal ta for gitt, det må brukes aktivt. Godt valg! Ellers til uken kommer rektor på besøk på alle våre tre institutter i Trondheim, og jeg deltar på alle disse besøkene. Det er instituttene som bestemmer form og agenda, vi stiller opp for å lytte og diskutere.

Da håper jeg du får en fin søndag!

Monica