Ukategorisert

ØK-nytt uke 37

Hei og god fredag!

Denne uken fikk vi et flott oppslag i Gemini, som presenterer forskningen til Per Ståle Knardal ved HHS. Han har sett på styring og måling av kunstorganisasjoner i sin doktorgrad som han nylig forsvarte. Symfoniorkestere har eksempelvis 29 ulike indikatorer de måles på, men målingene påvirker verken statsstøtten eller den kunstneriske friheten. Dette gjør at indikatorene og rapporteringen til en viss grad lever sitt eget liv. For å sette det på spissen, det er vanskelig å øke produktiviteten i symfoniorkestere, da det kreves like mange musikere for å fremføre en symfomni i dag som det gjorde på Beethovens tid. Les mer her: https://gemini.no/2017/09/staten-styrer-kunsten/

Seksjonsleder på studie og forskning, Gunnar har vært på Gjøvik denne uken, sammen med Hilde, Marianne og kontorsjef Lena på IØT, for å snakke om forskningsprosjekter, økonomi og rutiner. Det skjer mye på Gjøvik, og det er flott at vi får til gode relasjoner med fakultetsadministrasjonen. Dette lover godt.

Jeg vil oppfordre dere alle til å melde dere på strategiseminaret vårt den 4. oktober! Da skal vi fokusere på hvilke forventninger omverdenen har til oss, og hvordan det gir rammer for vårt arbeid.

Ellers har uka vært preget av rektors besøk ved våre institutter i Trondheim. Vi brukte hele gårsdagen, startet på IØT, fortsatte med en spasertur gjennom Høyskoleparken ned til Rustbygget og Handelshøyskolen, og befraktet oss i rektoratets El-bil til Dragvoll og møtte ISØ. En viktig effekt av møtet var at rektor fikk et tydelig bilde av hvor viktig det er for oss å samlokaliseres. Det hele ble oppsummert på rektors Facebook-side her:

Neste uke er preget av lederutvikling. Onsdag har vi en Fakultetsdag med ledere, nestledere, kontorsjefer, tillitsvalgte og studenter med opplæring i utvalgte tema. Torsdag og fredag er det ledersamling på Hovde gård på Fosen, med instituttledere, prodekaner og ledere i fakultetsadministrasjonene, der vi skal finne frem til samarbeidsformer og utvikle oss til et enda bedre lederteam.

Ha en riktig god helg alle sammen!

Monica