Ukategorisert

ØK-nytt uke 24

Hei og god lørdag! En temmelig hektisk uke er tilbakelagt, og mye har skjedd!

Torsdag besluttet den svenske regjeringen å utnevne professor Ragnar Torvik fra ISØ som medlem av det svenske finanspolitiske rådet! Rådet har seks medlemmer, hvorav en utenlandsk. Rådet skriver at Ragnar vil tilføre «en vitenskapelig kompetanse med dype kunnskaper i makroøkonomi og finanspolitikk». Gratulerer så mye til Ragnar, og les mer om saken her: http://www.universitetsavisa.no/forskning/2017/06/16/NTNU-professor-skal-granske-den-svenske-regjeringens-finanspolitikk-67210.ece

Onsdag hadde vi TUV-møte, som resulterte i en ny førsteamanuensis, Per Ståle Knardal fra HHS, og nok en professor ved Økonomifakultetet, Øivind Strand fra IIF! Gratulerer så mye til begge! Her har jeg fått tilsendt et bilde fra feiringen i Ålesund, der det også ble markert at Øyvind Helgesen, Åse Mørkeset og Bente Mjelva har jobbet for oss i 25 år! Gratulerer til dere alle fire!

Studentene våre har nå tatt en velfortjent ferie, og det begynner å bli stille i gangene. Torsdag hadde vi det siste møtet i det midlertidige fakultetsstyret. Her ble foreløpig strategiplan vedtatt, som skal jobbes videre med til høsten. Vi vedtok viderefordelingsmodell av økonomien fra fakultetet til institutter, og en plan for felles PhD-program.

Neste uke er det valg til instituttstyrer, det gjennomføres 21 og 22 juni. Husk å bruke stemmeretten din også her! Kandidater blir kunngjort på Innsida.

Vi har et nytt fakultetsstyre på plass for de neste fire år. Disse er:

Eksterne representanter:

Ottar Henriksen, SINTEF, styreleder

Berit Rian, Næringsforeningen

Kjetil Hauge, Sparebanken Møre

Roger Midtstraum, prodekan IE-fakultetet

Fast vitenskapelige:

Hilde Fjellvær, HHS

Asgeir Tomasgard, IØT

Øivind Strand, IIF

Teknisk administrative:

Dagrun Lorgen Jensen, IIF

Midlertidige, valgt for et år:

Sigurd Vildåsen, IØT

I tillegg er det to studentrepresentanter som velger seg selv.

Dette blir flott!

Vi hadde to disputaser denne uken, først ute på mandag var Joseph Samuel Schultz ved IØT. Han forsvarte en avhandling med tittelen Managing innovation processes in eldercare: Lessons from Norwegian municipalities. Endre Sjøvold ved IØT og Frode Heldal ved HHS har vært veiledere. Her en kandidaten lykkelig overstått sammen med komite:

Som om ikke det var nok kom en ny disputas allerede fredag, altså i går. Det blir nummer 11 totalt på Økonomifakultetet så langt i år, en tredobling i forhold til samme tid i fjor. Denne gangen var det Nhien Nguyen fra IØT som disputerte med en avhandling med tittelen Learning from failure in organizational innovation activities: Easier said than done. Hovedveileder har vært professor Alf Steinar Sætre fra IØT. Gratulerer så mye! Offisielle bilder kommer over helgen, men jeg har snappet opp følgende fra prøveforelesninge på sosiale medier:

Uken avsluttet for meg med et fantastisk flott seminar til ære for professor Morten Levin, som nylig fylte 70 og har også nylig gitt ut en ny bok. Han har vært hovedveileder for så langt 44 PhD-studenter gjennom sin karriere, inkludert meg :-). Mange av disse var samlet på Lerchendal Gård fredag, og med middag på kvelden. Her er bilder fra min åpningstale og lunsjen:

Da håper alle er i gang med en fin helg, og får litt roligere dager fremover. Det har vært en ekstremt travel vår for oss alle, og nå har vi fortjent å slappe av litt. Selv skal jeg på ball i aften!

Monica