Ukategorisert

ØK-nytt uke 23

Hei, og god lørdag morgen! Fra nydelig vær i Trondheim i går er det betydelig mer grått og stusslig i dag, men sånn er det. Det går bra!

Tre av fire ordinære arbeidsdager sist uke ble for min del tilbrakt midt mellom våre tre campus, på Kongsvold Fjellstue like ved Dovrefjell. Vi hadde en samling med den nye ledergruppen til NTNU som skal tiltre fra 1. august. Det er to nye dekaner og to nye prorektorer i forhold til dagens gruppe, viserektorer og administrative ledere. Det var veldig spennende og nyttig, og la et godt grunnlag for alt vi skal få til sammen de fire neste år. Til høsten skal vi ha en lignende samling med ledergruppen på fakultetet, og det gleder jeg meg til.

En flott nyhet denne uken kommer fra Ålesund. Det har vært arrangert NM i Ungt Entreprenørskap, og studenter fra IIF gjorde rent bord ved å dra inn både første- og andreplassen her: http://www.ue.no/Nyheter/Presseservice-NM-SB-2017. Gratulerer så mye til instituttleder Siv Marina Flø Grimstad og til Øivind Strand, som har vært primus motor for denne satsingen!

Alle instituttene har arrangert avslutningsseremonier for sine avtroppende bachelor- og masterstudenter. Vi ønsker dem lykke til i arbeidslivet, og håper de for god bruk for det de i årenes løp har lært hos oss!

Det er under to uker til Starmusfestivalen braker løs. Jeg håper flest mulig av dere får med seg noe fra festivalen! Det vitenskapelige formidlingsprogrammet er i verdensklasse. Om du ikke har festivalpass er det fortsatt mange side-arrangementer og aktiviteter på både NTNU og rundt om i Trondheim som det er verd å få med seg. Ta en titt på programmet: https://www.ntnu.no/starmus2017/. Jeg ønsker spesielt å gratulerer stipendiat i samfunnsøkonomi Sigrid Johanne Husøy og student på Indøk, Tord Olsen, som begge ble trukket ut til å vinne festivalpass i konkurranse på Innsida. Gratulerer så mye!

Når det gjelder en sak som engasjerer mange, kortsiktig samlokalisering, fikk vi den 7. juni endelig et klart svar fra Eiendomsavdelingen om at det blir satt opp et midlertidig bygg (paviljong) på nordsiden av dagens bygg i Klæbuveien 72. Vi vet ikke størrelsen ennå, men det er en forutsetning at denne skal brukes til studentarbeidsplasser. Vi har neste møte i styringsgruppen allerede på mandag, og da får vi jobbet videre med hvordan vi skal få til denne samlokaliseringen på best mulig måte. Jeg vil rette en spesiell takk til studentrepresentantene fra ISØ og HHS som virkelig har stått på, og de over 480 studentene som har tatt seg tid til å sende inn gode innspill midt i eksamensperioden. Lurer du på noe i denne saken ligger alle dokumenter og informasjon her: https://innsida.ntnu.no/wiki/-/wiki/Norsk/Samlokalisering+-+%C3%98K

Neste uke har vi som nevnt møte i styringsgruppen for samlokalisering på mandag. Etterpå drar jeg til Gjøvik, for å være med på et arrangement om kvelden i regi av SFI Manufacturing. Temaet er katapult-ordningen som er et nytt virkemiddel regjeringen lanserte i forbindelse med Industrimeldingen, og nå er det klart for å sende inn søknader til SIVA om å delta i denne ordningen. Min ambisjon er at vårt fakultetet skal være sterkt involvert i dette arbeidet, både på Gjøvik, i Ålesund og i Trondheim.

Tirsdag drar jeg grytidlig tilbake til dekanatmøte kl 10, og dekanmøte kl 13. Her får vi siste nytt om kortsiktig samlokalisering på Gløshaugen, en virkelig komplisert kabal, der ingeniørmiljøene fra Kalvskinnet skal innpasses på Gløs. Vi får også en orientering om siste nytt i den store campus-saken. Onsdag har vi TUV-møte med flere interessante saker, og deretter vårens siste instituttledermøte. Torsdag har vi siste møte i fakultetsstyret, der vi blant annet skal vedta utkast til  strategi og økonomimodell for fakultetet. Det skjer altså mye til uka, og jeg kommer tilbake med oppsummering når uken er omme.

Riktig god helg til alle!

Monica