Ukategorisert

ØK-nytt uke 10

Denne uken har vi hatt to disputaser, og det er nummer 3 og 4 på fakultetet totalt i år. Jeg ledet begge disputasene, og det var en stor glede.

Men la oss starte med begynnelsen av uken. Mandagen startet med et møte med representanter fra Handelshøyskolen (HHS) og IE-fakultetet. Handelshøyskolen jobber med å få opp en ny master i Regnskap og revisjon som vil føre til tittelen statsautorisert revisor. Planen er å samarbeide for å få inn mer IKT-kompetanse fra IE-fakultetet for å få inn denne type emner i studiet. IE synes dette er veldig interessant, og de vil også samarbeide med oss på ØK på mange felt, både i undervisning og forskning. Dette er en god måte å få inn en tydeligere teknologiprofil i studiene våre på! Samme dag hadde vi et møte med IT-avdelingen på NTNU, for å diskutere service-nivået i Rustbygget. Vi ble lovet at det skal være ressurser til stede hos oss, og vil får mer detaljer om hvem og hvordan i løpet av en uke eller to. Dette lover godt.

Tirsdag hadde vi tilsvarende møte med campus-service, som er ansvarlig for vaktmestertjenester, dørlåser, ventilasjon og låser. Også her opplevde vi god forståelse for at servicen ikke har vært god nok i 2017, og vi skal finne frem til gode løsninger. Vi innkaller alle som har tilhold i Rustbygget til et allmøte 6. april med representanter fra IT og campus-service, slik at vi får informasjon om hvordan dette blir fremover!

Onsdag var det disputas, og det var Inge Norstad som forsvarte sin avhandling om maritim transport, med Kjetil Fagerholt og Marielle Christiansen ved IØT som veiledere. Her er kandidaten ferdig med sitt forsvar og ser veldig glad ut, og på bildet til høyre får komiteen sine gaver:

Torsdag var det en ny runde med Stig Ødegård, som hadde skrevet om Smart Grid. Asgeir Tomasgard ved IØT var veileder. Andreopponenten ble syk rett før disputas, men vi fant løsninger og gjennomførte med stil. Stig brukte tavla aktivt under diskusjonen:

Det gikk veldig fint her også, og han fikk sin velfortjente gave fra fakultetet.

På bildet i under flankerer komiteen Stig Ødegaard Ottesen, og på bildet til høyre står han sammen med hovedveileder Asgeir Tomasgard og meg.

I dag fredag har jeg også løpt rundt i dekan-kappe, denne gang var det doktorpromosjon for alle som disputerte andre halvår 2016. Vi hadde kun to på den listen, men nå i vår kommer et rush av Phd-er, så vi er i rute til neste runde i høst.

Mandag skal jeg tilbringe i Ålesund, det blir riktig koselig tenker jeg. Jeg reiser tilbake tirsdag morgen med NTNU-flyet som lander 09:25, og rekker nesten dekanat-møte og deretter dekanmøte. I sistnevnte skal vi få møte den nye direktøren i Forskningsrådet. Onsdag har vi instituttledermøte på Fakultetet, og fra torsdag skal vi begynne å gjennomføre dialogmøter med alle institutter om utdanning. Torsdag den 16. mars blir ellers en uhyre spennende dag. Da får vi vite hvem som blir våre nye prorektorer i utdanning og forskning, og hvem mine dekankolleger på seks av de andre fakultetene blir. Det er jo kun oss og Medisin/Helse som er ansatt for neste periode.

Som om ikke det var nok, vi avslutter neste uke med dialogmøte mellom Fakultetsledelsen og rektoratet. Da går vi gjennom våre mål og ambisjoner for fremtiden, med særlig fokus på forskning.

God helg!

Monica