Ukategorisert

ØK-nytt uke 11

Nok en svært begivenhetsrik uke er lagt bak oss. Denne uken startet for meg på Nord-Vestlandet, jeg tok direkteflyet fra Trondheim til Ålesund søndag kveld. Mandag formiddag tilbrakte jeg på IIF på Campus Ålesund. Jeg ble oppdatert på nye tema i studiearbeidet, blant annet arbeidet med å få masterprogrammet vårt til å tilfredsstille kravene til å få sidetittel siviløkonom i følge NRØA sine standarder. Dette er vi godt i rute med. Jeg fikk også en orientering om BØA-programmet vårt, samt omlegginger vi gjør i bachelor i markedsføring og ledelse. Vi har hatt tre studieretninger, og planlegger å forenkle til to.

Jeg fikk også en gladnyhet presentert mens jeg var på besøk. IFF har landet en avtale om EVU-kurs med «Norwegian Rooms», som er en møbelklynge på Nord-Vestlandet. Dette innebærer å utrede et masterprogram i tillegg til enkeltkurs for næringslivet lokalt, også innen maritim sektor. Dette skal gjøres i samarbeid med NHH, men det var vi som fikk tilslaget. Strålende! Etter alle disse hyggelige møtene hadde vi lunsj med instituttet, også med besøk av vise-rektor Annik (hun og jeg sitter helt bakerst i sofakroken):

Resten av mandagen deltok jeg på en workshop i SFI Manufacturing, et forskningsprogram som jeg fortsatt jobber litt med. Vi diskuterte mulighetene for såkalte katapult-løsninger, en type infrastruktur som dekker behovet i mellom universitetenes egne laboratorier og til bedriftenes egne fasiliteter, på veien fra uttesting av gode ideer til industrialisering.

Tirsdag var jeg tilbake i Trondheim, til dekanat- og dekanmøter. Onsdag hadde vi ledermøte på fakultetet, og der mye av tiden gikk med til å forberede dialogmøte med rektor til i dag, fredag.

Torsdag var en voldsomt oppløftende dag på mange plan. NTNU hadde styremøte med tilsetting av pro-rektorer og de øvrige dekaner. Utfallet var svært positivt sett fra mitt ståsted: Ny pro-rektor for utdanning blir Anne Borg. Hun er dekan på NV i dag, og en særdeles kunnskapsrik, seriøs og hardtarbeidende kollega. Hun har ledet utvalg om studieportefølje på NTNU, og jeg ser virkelig frem til å arbeide med henne fremover! På forskning ble Bjarne Foss ansatt. Han har vært ansatt-representant i NTNU-styret i to perioder, er professor på IE-fakultetet, og har tidligere engasjert seg i tverrfaglige forskningsprosjekter inn mot våre fagfelt. Vi fikk også to nye dekaner, Olav Bolland for IV og Øyvind Gregersen for NV. Jeg kjenner begge godt gjennom samarbeid i flere år, og tror dette skal bli veldig positivt. I tillegg fortsetter mine gode dekankolleger Anne Kristine på HF, Marit på SU, Fredrik på AB, Geir på IE, Bjørn på MH og Reidar på VM. Det blir en blanding av kontinuitet og fornyelse som lover svært godt.

Vi fikk i går også vite hvem som stiller til valg til NTNU-styret, som avholdes i starten av april. Jeg skal ikke ha noen mening om hvem du velger, det må du selv avgjøre, men det er verdt å påpeke at vårt fakultet er det eneste som stiller med kandidater i alle ansatt-kategorier! Du kan lese mer her:

Det jeg vil oppfordre deg til er å bruke stemmeretten din! Som i alle former for demokratier er det undergravende med lav valgdeltagelse. Sett deg inn i hva kandidatene i din ansattgruppe står for, og bruk din mulighet til å påvirke fremtiden for NTNU!

Senere samme dag hadde vi TUV-møte. Og det ble rett og slett et historisk møte: Vi oppnevnte den aller første kvinnelige professoren på ISØ! Hildegunn Stokke hadde søkt om opprykk i egen stilling i september, og etter sakkyndig vurdering og behandling i TUV ble det godkjent. Gratulerer så mye, både til Hildegunn selv og hele ISØ!

I dag fredag har vi hatt besøk av hele rektoratet til dialogmøte. Det var hyggelig og god stemning, vi fikk mange utfordringer og ikke minst gode innspill til strategiarbeidet vårt. Samme dag hadde vi også en PhD-disputas, med Hege Marie Gjefsen på ISØ! Jeg fikk dessverre ikke vært til stede fordi det kolliderte med rektors dialogmøte. Men rapportene fra Dragvoll tilsier at dette gikk riktig så bra! Hun skrev om rekruttering og mobilitet for lærere i skoleverket, og veileder har vært professor Torberg Falch. Gratulerer så mye!

Neste uke gjennomfører vi vår første strategisamling på fakultetet, og jeg håper jeg ser dere alle her på onsdag! Riktig god helg.

Monica