Ukategorisert

ØK-nytt uke 4

Hei alle sammen! Det er blitt fredag 27. januar, og nok en Økonomifakultetsuke er passert! Nå har vi fått på plass et midlertidig fakultetsstyre som skal fungere frem til sommeren, og til uka skal vi få på plass tilsettingsutvalgene også, TUV for vitenskapelig ansatte, TRÅD for administrativt ansatte. Disse utvalgene vil komme til å godkjenne utlysningstekster, oppnevne komiteer, behandle søknader om opprykk og ansettelser. Her sitter det representanter for de ulike ansatt-gruppene og studenter. Fakultetsstyret har ikke rukket å ha sitt første møte ennå, men det kommer vi tilbake til.

I forhold til administrativt ansatte har vi nå lyst ut de tre stillingene vi mangler i fakultetsadministrasjonen, med frist i neste uke. Da begynner vi å bli komplette.

Det er en spennende uke vi har lagt bak oss. Mandag startet jeg med diskusjoner om ansettelser ved seksjonen vår for Eksperter i team, som ble overført til fakultetet vårt fra studieavdelingen fra 1. januar. Her skal vi få opp forskningsaktivitet på teamarbeid, i tillegg til at vi har ansvar for å drifte prosessdelen av alle EIT-landsbyene. Mange andre ved økonomifakultetet forsker på og jobber med teamarbeid på ulike måter, og nå kan vi skape et slagkraftig miljø på tvers av institutter, når vi bare får orden på alle praktiske forhold først!

Gruppebilde fra disputas. Foto.
Per Christian Ahlgren etter disputasen sammen med opponenter, administrator og instituttleder.

Senere samme dag – altså mandag – fikk jeg gleden av å delta på disputasen til den aller første kandidaten fra NTNU Handelshøyskolen og fra Økonomifakultetet – Per Christian Ahlgren! Han har skrevet en avhandling om hvordan og hvorfor «accounting» skaper hverdagspraksis i samspill på tvers av organisasjoner i offentlig sektor, blant annet ved bruk av aktør-nettverksteori. En svært spennende diskusjon ble gjennomført med opponentene, og viste interessante perspektiver i skjæringspunktet mellom økonomi og organisasjonsteori. En sann glede å høre på, var det!

Tirsdag og onsdag var alle ledere på NTNU samlet på Oppdal. Temaet var «forskningsuniversitetet», hva må vi gjøre for å ble enda bedre på dette feltet? Vi diskuterte rekruttering, ulike karriereveier, kultur, strategiarbeid og samarbeid på tvers av institutter og fakulteter. Det var mange spennende foredrag og diskusjoner, mens minst like viktig er det å møtes på tvers av organisasjonen. Utfordringer som vi sliter med hos oss oppdager vi ikke er unike på noen måte. Andre fagmiljø sliter med akkurat det samme, og har til og med gjort noen forsøk på tiltak. Det er nyttig å høre hvordan andre tenker og handler, og vi skaffer oss kontakter vi kan diskutere med også i fortsettelsen. Det er så mye lettere å ta kontakt på tvers av organisasjonen når man har truffet hverandre først, ikke minst gjelder det de som sitter på en annen campus enn deg selv.

Rektor utfordret oss til å være mer aktive i samfunnsdebatten fremover mot stortingsvalget. «Fake-news» ble kåret til årets «nyord» i 2016, og det gir jo grunn til bekymring. Universitetene har et eget ansvar for å opplyse debatter i offentligheten med mer kunnskap, og her kan vi alle bidra. Ikke nøl med å ta ordet når du opplever at en debatt er basert på gale premisser! Vil du ha tips og hjelp til å komme på i media er det bare å ta kontakt med vår utmerkede kommunikasjonsmedarbeider Kari!

Resten av uken har handlet om diverse praktikaliteter, som mye av hverdagen tross alt består av! Neste uke starter med et møte om Sameval, en krevende sak vi må jobbe mye med, forskningsrådet skal evaluere fagområdene innen samfunnsfagene, inkludert økonomiske/administrative fag og samfunnsøkonomi. Tirsdag er det dekanmøte igjen, som stort sett alle tirsdager, og onsdag er det ledermøte på Fakultetet. Da skal vi få på plass et eget utdanningsutvalg, og jobbe videre med faglig integrasjon.

Jeg håper alle får en riktig god helg når den tid kommer! Har du saker du vil ta opp med meg, si i fra.

Monica