Ukategorisert

ØK-nytt uke 5

Da er det fredag og tid for å rapportere siste nytt fra livet på Økonomi-fakultetet!

Denne uken fikk vi plutselig veldig god plass i 5. etasje, da hele personal- og HMS-avdelingen flyttet ned til Kalvskinnet der de skal være en stund fremover. Det betyr at vi kan flytte alle personer inn i lokalene, også de som har hatt midlertid tilhold hos HHS eller IØT, så de kan begynne å jobbe sammen. Vi har ordnet oss sånn at vi har tre rom med hver sine kontorlandskap. HR-gjengen sitter på et rom, økonomene på neste rom, og studie- og forskningsseksjonen på det tredje. Når vi får alle på plass gir det gode muligheter til å jobbe godt sammen med å utarbeide nye rutiner og måter å jobbe sammen på. Og så må det sies at vi sitter sånn fordi lokalene er utformet på den måten i dag. Men de er flyttbare og fleksible. Jeg er i utgangspunktet ganske skeptisk til åpne landskap, så dette skal vi se nærmere på etter hvert. Jeg rykker selv opp fra en pult i korridoren til et kontor med møtemuligheter, noe som gjør livet litt enklere. De tre prodekanene Per Bjarte, Grete og Ann-Charlott får hvert sitt kontor i  tillegg, og da skal vi få til mye!

I dag var siste frist for å søke på de tre ledige jobbene i fakultetsadministrasjonen, og jeg håper virkelig at vi kommer ut med gode løsninger her. I løpet av noen uker tid bør dermed alle funksjoner være dekket opp. Og det trengs folk, for det er mye å gjøre! Det ser for eksempel ut til å bli i alt 10 PhD-disputaser før sommeren, så forskningsseksjonen har mye å jobbe med, i tillegg til de instituttene som har kandidatene. Og jeg har allerede signert et par snes vitnemål fra ISØ, IFF, HHS og Gjøvik.

I uka som har gått har jeg stort sett sittet i møter. Det er kanskje sånn livet blir fremover? Prosjektet SAMEVAL har krevd mye av mange av dere, ikke minst fordi det er så uoversiktig hva som gjøres, hva som skal leveres, hvor mange forskergrupper som bør rapporteres inn, og fordi vi har utrolig kort tid på oss. Vi lander dette etter hvert, og det har vært gjort en stor innsats av forskningskoordinater på instituttene, instituttledere, og ikke minst Gunnar som har holdt de involverte oppdatert på utviklingen.

Tirsdag  var det møtet i dekanatet (dvs prodekaner, seksjonsledere og meg), og vi jobber med faglig integrasjon, studieplanarbeid, mandat for fakultetets utdanningsutvalg og rutiner for nyansettelser. Og deretter var jeg i dekanmøte, med rektor, prorektorer, direktørene og dekanene. Den saken vi brukte mest tid på i dekanmøtet var utvikling av campus. Det har vært mye medieoppmerksomhet og diskusjoner omkring arkitektforslagene. Det er tre tema som går igjen: I hvilken grad skal NTNU lokaliseres i Midtbyen, graden av utbygging i Høyskoleparken, og bruk av åpne kontorlandskap. Hvis du ikke har vært og sett på utstillingen i Realfagskantina er det verdt et besøk, alle forslag fra arkitektkonkurransen er stilt ut. Og husk at media setter alt på spissen alltid, ingen har tenkt å bygge igjen hele parken eller flytte alle professorer i kontorlandskap, selv om det av og til kan virke slik i debattinnleggene i avisspaltene.

Onsdag var kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen her for å åpne SFU – senter for fremragende utdanning. NTNU fikk som kjent to slike SFU av totalt fire, og en av dem er vi vertskapsfakultet for: Engage. Her er det IØT og Eksperter i team som inngår fra vårt fakultet, i samarbeid med Universitetet Nord, Spark NTNU og Troll-lab på IV-fakultetet.

Vi har også fått en trist nyhet denne uken. Tidligere professor på IØT, Olav Solem, gikk bort på onsdag etter lengre tids sykdom. Han ble nesten 79 år. Han har vært instituttstyrer, og var svært aktiv både som forsker og foreleser. Det blir begravelse på onsdag 8. februar i Melhus kirke. Jeg kommer til å dra dit, i tillegg til flere av hans tidligere kolleger.

Livet er alltid fullt av kontraster, dårlige nyheter følges ofte av gode. Tirsdag ble det også klart at det ble bevilget et prosjekt som var søkt via Fripro/Frinatek men ble bevilget av IKTPLUSS i Forskningsrådet. Dette er midler som henger høyt og er utsatt for sterk konkurranse. Prosjektleder er professor (og instituttleder) Marielle Christiansen på IØT, hun har med seg professorene Kjetil Fagerholt og Henrik Andersson, i tillegg til Høgskolen i Molde og SINTEF IKT. Fantastisk bra jobbet!

Mandag har vi fakultets disputas nr 2 etter at HHS var først ute. Nummer to blir Kenneth Stålseth fra IØT, som forsvarer sin avhandling At the Frontline: Enabling Teams to Adapt to Uncertainty and Ambiguity på mandag, se mer detaljer på Innsida. Hovedveileder har vært Endre Sjøvold.

Tirsdag skal jeg representere rektor Gunnar Bovim ved en stor begivenhet: Grunnsteinsnedleggelse for BI, med det nye miljøbygget til BI campus Trondheim, på Brattørkaia 16. Det blir stas!

Da håper jeg alle for lengst har tatt helg, det er bare jeg som ligger litt på etterskudd og driver på og skriver sånn utover kvelden. Jeg skal straks sette punktum og se film med tenåringene mine! En liten bønn til slutt: Husk at vi på ingen måte er ferdig med å lage alt av regler og rutiner på fakultetet. Vi har fått til mye på kort tid, men det er områder med behov vi ikke engang har oversikt over ennå. Er det noe du lurer på, noe du savner eller noe du mener vi burde gjort – ikke sitt og vent eller irriter deg, gi oss et hint, så gjør vi vårt beste! Vi skal få til dette sammen, og vi må alle hjelpe hverandre.

Og er det andre prosjekter, gode eller dårlige nyheter du brenner inne med, gi meg tilbakemelding, så kommer det inn i neste ØK-nytt!

Monica