Background Image
Previous Page  15 / 58 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 15 / 58 Next Page
Page Background

del 1 | bakgrunn for studien

13

1.1. FOREKOMST AV PSYKISKE LIDELSER OG

HJELPEBEHOV HOS UNGE I BARNEVERNINSTITUSJONER

Nanna Sønnichsen Kayed, Thomas Jozefiak

& Lars Wichstrøm

Forskning i Norge og andre land viser at barn

som får hjelp fra barneverntjenesten har høyere

forekomst av psykiske vansker enn barn og unge

ellers i befolkningen. Dette gjelder ikke bare

plasserte barn, men også barn i hjemmebaserte

tiltak (Egelund & Lausten, 2009; Ford, Vostanis,

Meltzer, & Goodman, 2007; Iversen, Havik, Jakobsen,

& Stormark, 2008; Kjelsberg & Nygren, 2004). Det

er godt dokumentert at en stor andel barn som har

mottatt barnevernstiltak avbryter skolegang, har

lavere utdanning, lavere inntekt og er oftere trygdet

enn andre sammenlignbare grupper (Clausen &

Kristofersen, 2008). De som kommer dårligst ut

er gjennomgående de som har atferds avvik og

rusmisbruk, og de som har vært plassert i barnehjem

og barneverninstitusjoner (Bufdir, 2010).

Det finnes ingen systematisk dokumentasjon på

at det er en forskjell i fungering mellom barn

som bor i fosterhjem og barn som er plassert i

barneverninstitusjon (Bufdir, 2010). Likevel er

det indikasjoner på at dette er tilfelle. I Norge er

det klare statlige føringer på at fosterhjem er å

foretrekke fremfor plassering i barneverninstitusjon.

Barneverninstitusjoner er sett på som siste

utvei (Backe-Hansen, Bakketeigen, Gautun, &

Grønningsæter, 2011). Barneverntjenesten bruker

distinkte kategorier for rapportering av årsak til

plassering der barnas egne problemer er skilt

fra foreldrenes problemer. En analyse av denne

rapporteringen utført av Backe-Hansen et al. (2011)

viste at i den relative fordelingen mellom plassering

i fosterhjem og institusjon er det en tendens til

at plasseringer i barneverninstitusjoner skjer på

bakgrunn av «barnas egne atferdsvansker» eller

«rusrelaterte problemer». Dersom årsaken til

plassering er knyttet til familien (som ved rus eller

psykisk sykdom hos foreldre) har barna en større

sjanse for å bli plassert i fosterhjem (Backe-Hansen et

al., 2011; Kjelsberg & Nygren, 2004). Man kan derfor

anta at barn som er plassert i barneverninstitusjoner

er en høy-risiko gruppe for atferdsvansker og

rusproblematikk, og dermed utgjør noen av de mest

sårbare barna i vårt samfunn.

Innledningsvis er det viktig å presisere forskjellen

mellom psykiske vansker/symptomer på den ene

siden og psykiske lidelser på den andre. Psykiske

vansker/symptomer kan enten kartlegges subjektivt

ved å la ungdommen fylle ut et spørreskjema eller

kartlegges «utenfra» for eksempel ved å la foresatte/

ansatte svare på spørreskjemaer. Det er imidlertid

stor forskjell på å ha psykiske vansker/symptomer og

å oppfylle diagnosekriteriene for en psykisk lidelse.

I kartlegging av psykiske lidelser er standardiserte,

kliniske intervjuer som inkluderer symptomenes start,

lengde, frekvens og grad av funksjonsnedsettelse,

sett på «gullstandarden», det vil si det optimale

verktøyet for å kartlegge om man oppfyller kriteriene

for en diagnose eller ikke. Videre skal diagnosen

settes av trente fagfolk som har muligheten til å stille

på forhånd strukturerte spørsmål inntil de er sikre

på at diagnosekriteriene enten er oppfylt eller ikke

oppfylt. Dersom man definerer psykiske lidelser kun

på bakgrunn av tilstedeværelse av psykiske vansker/

symptomer vil man kunne få kunstig høye forekomst

tall (Goodman, Ford, Richards, Gatward, & Meltzer,

2000). Bruk av spørreskjema som metode for å

estimere diagnostisk prevalens kan føre til en kunstig

høy forekomst av falske positive resultater, det vil si

at man får tildelt en diagnose uten at grunnlaget for

at denne egentlig er tilstede (Sveen, Berg-Nielsen,

Lydersen, & Wichstrom, 2013). Årsaken til at dette

kan oppstå er at avgjørelsen om et symptom er

tilstede eller ikke er overlatt til ungdommen selv,

og at tolkningen av en svarkategori, som f.eks.

«ofte», er subjektiv og derfor vil kunne variere fra en

ungdom til en annen. Norsk forskning, og det meste

av internasjonal forskning, har så langt undersøkt

psykiske vansker ved hjelp av spørreskjema.

Som et sammenligningsgrunnlag for vår egen studie

har vi valgt å fokusere på internasjonal litteratur som

benytter seg av standardiserte diagnostiske intervju

som metode. I tillegg har vi valgt kun å fokusere på

BAKGRUNN FOR STUDIEN

DEL 1