Background Image
Previous Page  21 / 58 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 21 / 58 Next Page
Page Background

del 1 | bakgrunn for studien

19

1.3. INSTITUSJONENES SOSIALE MILJØ

Torill Tjelflaat

Historisk sett har det vært mye kritikk av

barneverninstitusjonen, og dens miljømessige

betingelser som oppvekstarena for barn. Rundt 1950

viste flere studier at institusjonsplassering hadde

en negativ effekt på barns utvikling (Bowlby, 1958;

Pringle & Bossio, 1958; Spitz, 1945). Goffmans (1961)

forskning på 1950-tallet som resulterte i teorier

om «den totale institusjon», bedret heller ikke på

tilliten til institusjonene. Institusjonalisering vokste

fram som et negativt begrep, og refererte seg blant

annet til institusjonens kunstige karakter. Colton et

al. (1997) sier at ungdom har en felles «merkelapp»

når de plasseres i institusjon; en merkelapp som

både er diskvalifiserende og stigmatiserende.

På mange måter opplevde institusjonene en stor

tillitskrise på 1950- og 1960-tallet, både på grunn

av de negative forskningsresultatene, men også

knyttet til opplysninger om uverdige og ødeleggende

interne forhold (Colton & Hellinckx, 1993); jevnfør

også rapporter fra granskinger av barnehjem

(Tjelflaat & Bolstad, 2008). Det ble stilt spørsmål om

institusjonene i hele tatt var i stand til å ivareta barn

og unges oppvekst og oppdragelse.

Dagens institusjonsbarnevern er nok fortsatt preget

av et historisk negativt rykte, selv om nåtidens

institusjoner fremviser et annet og betydelig

mer positivt bilde enn det vi finner fra historien.

Barneverninstitusjonene framstår innenfor trygge,

juridiske rammer, både med hensyn til barns

rettigheter under opphold, og de kontrollrutinene

som er etablerte. De materielle forholdene er gode,

og det er en høy andel av ansatte som har relevant

faglig bakgrunn. Institusjonen er ikke lenger «lukket»;

barna går på skole, de er med på fritidsaktiviteter,

besøker venner og biologisk familie. Likevel framstår

også dagens institusjoner innenfor til dels tvetydige

rammer; de er «siste utvei» samtidig som de skal

være et godt omsorgstilbud (Backe-Hansen et al.,

2011; Tjelflaat, Hyrve, & Solhaug, 2003; Ulset &

Tjelflaat, 2013). Det settes også i dag spørsmål

ved institusjonenes egnethet som oppvekstarena

for barn. Dette har medført økt fokus på kvalitet i

barneverninstitusjoner (se blant annet rapport fra

Bufdir (2010)), og hvordan erstatte mest mulig av

det kunstige institusjonslivet med hva vi forstår

med et hjem og god omsorg. Med stadig større vekt

på barns rettigheter og medvirkning, er det også

ønskelig at barna blir trukket mest mulig inn både

med hensyn til utforming av institusjonens sosiale

miljø, og egne individuelle preferanser. Dette er også

nedfelt i Forskrift om rettigheter og bruk av tvang i

barneverninstitusjoner (2012).

I tillegg til barns rett til medvirkning i egen hverdag,

er det også økt fokus på forskning hvor barn trekkes

inn som informanter, og det gjennomføres flere

brukerundersøkelser og forskningsprosjekter knyttet

til barn i dagens institusjoner (Gautun, 2010; Gautun,

Sasaoka, & Gjerustad, 2006; Rambøll, 2011, 2014;

Tjelflaat et al., 2003; Tjelflaat & Ulset, 2007; Ulset &

Tjelflaat, 2012).

I vår undersøkelse ønsket vi også å inkludere barnas

oppfatninger av det sosiale miljøet i institusjonene.

Tidlig i prosjektutarbeidelsen så vi derfor etter egnede

spørreskjema som kunne ivareta dette, og valgte

The Community Oriented Programs Environment

Scales - COPES (Moose, 2009) som vi vurderte å være

et godt verktøy til vårt formål; jevnfør kapittel 2.3;

Instrumenter/tester, COPES.