Lyttelæring gjennom lyttesirkel
Abstract
I dette arbeidet presenteres et øvingsopplegg hvor lyttesirkel er brukt som samtale- og læringsverktøy i den hensikt at uerfarne lyttere skal oppleve økning i lytteforståelse og utvikling av lytteferdigheter. Datainnsamlingen ble utført ved to ulike spørreskjemaer. Et skjema ble brukt etter hver av to gjennomførte lyttesirkler, et annet skjema ble knyttet til en oppfølgingssamtale en tid etter avsluttet øvingsopplegg. Resultatet fra øvingsopplegget viser økning i studentenes lyttebevissthet og lyttekunnskap, lytteferdigheter og forståelse for lytterollen. Studentenes motivasjon til å videreutvikle egne lytteferdigheter framkommer også tydelig. Resultatet fra oppfølgingssamtalen viser økt innsikt hos studentene når det gjelder hvor viktig lytting er, at lytting kan være krevende og utfordrende, og at lyttesirkel kan brukes hvor som helst og har stor nytteverdi som samtale- og læringsverktøy.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ingrid Cathrin Nordli
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
All innhold i Læring om læring er publisert med cc lisens
Navngivelse-IkkeKommersiell-Ingen bearbeidelser 4.0 Internasjonal (CC BY-NC-ND 4.0)
Du har lov til å Dele — kopiere, distribuere og spre verket i hvilket som helst medium eller format
På følgende vilkår:
Navngivelse — Du må oppgi korrekt kreditering
IkkeKommersiell — Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
IngenBearbeidelser — Dersom du remixer, bearbeider eller bygger på materialet, kan du ikke distribuere det endrede materialet.