DeMAT
DeMAT: Oppdagende læring og motoriske ferdigheter i håndball
Dette prosjektet utforsker hvordan spillere kan utvikle håndballferdigheter gjennom oppdagelsesbasert læring – en tilnærming som oppmuntrer til utforskning, veiledning og læring i realistiske spillmiljøer. Ved å kombinere forskning med praktisk innsikt, undersøker den hvordan denne metoden støtter ferdighetsutvikling hos barn, ungdom og elitespillere.

Prosjektperiode
1.1.2025-31.12.2038
Finansiering
Eksternt (i prosess)
Forskningsgruppe
Prosjektleder
Prosjektplan
Delprosjekt I og II
Delprosjekt III
Delprosjekt IV
Delprosjekt V
Om prosjektet
Dette forskningsprosjektet utforsker hvordan motoriske ferdigheter i håndball kan utvikles gjennom oppdagelseslæring. Målet er å utdype vår forståelse av forholdene som fremmer effektiv tilegnelse av ferdigheter på tvers av ulike utviklingsstadier. Prosjektet fokuserer på teoretiske antakelser om oppdagelseslæring, metodiske betraktninger og praktiske tilnærminger innenfor representative miljøer.
Delprosjekt I kartlegger eksisterende forskning på oppdagelseslæring ved tilegnelse av motoriske ferdigheter gjennom en scoping review, som identifiserer forskningshull. Delprosjekt II undersøker angrepsspill i elitehåndball for å utforske konsekvenser for representativt læringsdesign. Delprosjekt III undersøker hvordan guidet oppdagelse påvirker utviklingen av tekniske ferdigheter i barnehåndball gjennom en eksperimentell intervensjon. Delprosjekt IV utforsker virkningen av oppdagelseslæring på taktisk beslutningstaking i ungdomshåndball. Delprosjekt V syntetiserer innsikt fra tidligere delprosjekter for å undersøke hvordan oppdagelsesbasert instruksjon kan integreres med representativt design i angrepstrening på elitenivå.
DeMAT bidrar til evidensbasert kunnskap om hvordan oppdagende læring med vekt på utforskning, veiledning og kontekstualisert praksis kan forbedre ferdighetsutvikling. Funnene er relevante for trenere, lærere og forskere som ønsker å optimalisere læringsforholdene.

