AMBLE: Fysisk aktivitet, motorikk og læring

Forskningsgruppe ved Institutt for lærerutdanning

AMBLE: Fysisk aktivitet, motorikk og læring

Hvordan kan fysisk aktivitet og motorisk atferd fremme læring og utvikling gjennom livet? Med tverrfaglig tilnærming søker AMBLE å utforske prosessene som driver læring – både individuelt og i fellesskap. Målet vårt er å utvikle evidensbaserte metoder som styrker undervisning, helse og livsmestring på tvers av aldersgrupper.

Mennesker som løper i et rør. Utsikt til Trondheimsfjorden. Foto
Foto: Pixabay

Logo AMBLE: Physical Activity, Motor Behavior & LEarning. PNG

Om oss

Om oss

Forskningsprofil og ambisjoner

AMBLE er en tverrfaglig forskningsgruppe som har som mål å utforske hvilken rolle fysisk aktivitet og motorisk atferd spiller i utformingen av pedagogiske praksiser som fremmer læring og utvikling i et livsløpsperspektiv. Gjennom en kombinasjon av psykologiske, biologiske og pedagogiske tilnærminger, setter forskningen søkelys på å forstå de underliggende prosessene som driver både individuelle og kollektiv læring. Denne forståelsen kan igjen bidra til utviklingen av evidensbaserte og praktiske anvendelser i utdanningen. For å oppnå dette benytter AMBLE økologiske rammeverk som grunnlag for et bredt spekter av kvantitative og kvalitative forskningsdesign. Målet operasjonaliseres i fire relaterte fokusområder.

Fokusområder:

  • utvikling av ny og innovativ forskningsmetodikk med tverrfaglig tilnærming innen forskning, utdanning og pedagogikk
  • utvikling og læring i akvatiske miljøer, med særlig vekt på lærerutdanningens og grunnskolens rolle
  • betydningen av motorisk kompetanse og kroppslig læring i utdanningen
  • folkehelse og livsmestring gjennom livsløpet, med særlig søkelys på lærerutdanningens og grunnskolens bidrag til trivsel, meningsfullhet og helsefremming

Forskningsstrategi

Internasjonale strategier og oppfordring til handling

AMBLE setter søkelys på to av FNs bærekraftige utviklingsmål:

  • Mål 3: sikre sunne liv og fremme velvære for alle gjennom hele livsløpet.
  • Mål 4: sikre inkluderende og rettferdig utdanning av høy kvalitet samt fremme livslang læring for alle.

AMBLE er dedikert til å forske på helse, fysisk aktivitet og motorisk atferds bidrag til utdanning generelt, samt i grunnskole, videregående skole og lærerutdanning spesielt.

Med et spesielt fokus på læring og utvikling i vannmiljøer, svarer AMBLE på WHO’s (2023) oppfordring om å investere i globale tiltak for å forebygge drukning. I denne sammenhengen er undervisning av barn i skolealder i grunnleggende svømmeferdigheter ansett som et prioritert tiltak.

Nasjonale strategier og oppfordringer til handling

Den norske regjeringen har oppfordret til å rette forskningsinnsatsen mot Helse, Tillit og Fellesskap som sentrale temaer (Meld. St.5 (2022-2023)). AMBLE vurderer at disse temaene bør behandles sammen i utdanningssystemet, og at et langsiktig forskningsmål er å forstå hvordan fysisk aktivitet og motorisk atferd kan utnyttes som drivkrefter for å skape pedagogiske kontekster som fremmer helse, mangfold og deltakelse for alle.

Regjeringen har også etterspurt en mer praktisk og anvendt tilnærming i grunnskolen for å legge til rette for bedre læring, motivasjon og trivsel (Meld. St. 34 (2023)). En integrert del av denne satsingen er å styrke de praktiske og estetiske fagene. Forskningsaktiviteten i AMBLE er i tråd med denne retningen og fokuserer på å bidra til å forbedre både læring og velvære i utdanningskontekster.

NTNU Lærerutdanning

I tråd med kjernestrategiene ved SU-fakultetet, driver AMBLE forsking som adresserer sentrale samfunnsutfordringer både nasjonalt og internasjonalt, som for eksempel drukningsforebygging, redusert motorisk kompetanse og helsefremmende arbeid. Forskningsgruppen AMBLE er spesielt opptatt av å undersøke hvordan fysisk aktivitet og motorisk atferd kan bidra til utdanning generelt, samt i grunnskole, videregående skole og lærerutdanning. Denne forskningen er svært relevant for Institutt for lærerutdanning, ettersom strategiplanen vektlegger at forskningen skal være praksis- og profesjonsorientert. Målet med arbeidet er å utvikle ny kunnskap om de underliggende prosessene som driver både individuelle og kollektive læringserfaringer, og som kan informere forskningsbaserte tilnærminger i undervisning og læring både i skole og andre utdanningskontekster. Forskningsgruppen arbeider også aktivt for å etablere og fremme samarbeid med ulike utdanningsaktører, inkludert lærere, skoler, kommuner og relevante organisasjoner innen utdanningssystemet.

  • Water Competence: dosent Egil Galaaen Gjølme (leder), Institutt for lærerutdanning, NTNU Trondheim
  • Sport and Human Movement Science (SaHMS): professor Tore Kristian Aune (leder), Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag, Nord Universitet, Levanger

Tilknyttede forskere

Tilknyttede forskere

  • Lise Storli, ph.d.-stipendiat, DMMH, Trondheim  
  • Keith Davids, professor, School of Sport and Physical Activity, Sheffield Hallam University, UK 
  • Truls Valland Roaas, førsteamanuensis, Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag, Levanger
  • Arve Vorland Pedersen, dosent, Institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap, NTNU Trondheim
  • Ellen Beate Hansen Sandseter, professor, DMMH, Trondheim