Fysisk aktivitet, motorikk og læring – Forskning – Institutt for lærerutdanning
AMBLE: Fysisk aktivitet, motorikk og læring
Hvordan kan fysisk aktivitet og motorisk atferd fremme læring og utvikling gjennom livet? Med tverrfaglig tilnærming søker AMBLE å utforske prosessene som driver læring – både individuelt og i fellesskap. Målet vårt er å utvikle evidensbaserte metoder som styrker undervisning, helse og livsmestring på tvers av aldersgrupper.


Om oss
Forskningsprofil og ambisjoner
AMBLE er en tverrfaglig forskningsgruppe som har som mål å utforske hvilken rolle fysisk aktivitet og motorisk atferd spiller i utformingen av pedagogiske praksiser som fremmer læring og utvikling i et livsløpsperspektiv. Gjennom en kombinasjon av psykologiske, biologiske og pedagogiske tilnærminger, setter forskningen søkelys på å forstå de underliggende prosessene som driver både individuelle og kollektiv læring. Denne forståelsen kan igjen bidra til utviklingen av evidensbaserte og praktiske anvendelser i utdanningen. For å oppnå dette benytter AMBLE økologiske rammeverk som grunnlag for et bredt spekter av kvantitative og kvalitative forskningsdesign. Målet operasjonaliseres i fire relaterte fokusområder.
Fokusområder:
- utvikling av ny og innovativ forskningsmetodikk med tverrfaglig tilnærming innen forskning, utdanning og pedagogikk
- utvikling og læring i akvatiske miljøer, med særlig vekt på lærerutdanningens og grunnskolens rolle
- betydningen av motorisk kompetanse og kroppslig læring i utdanningen
- folkehelse og livsmestring gjennom livsløpet, med særlig søkelys på lærerutdanningens og grunnskolens bidrag til trivsel, meningsfullhet og helsefremming
Forskningsstrategi
Internasjonale strategier og oppfordring til handling
AMBLE setter søkelys på to av FNs bærekraftige utviklingsmål:
- Mål 3: sikre sunne liv og fremme velvære for alle gjennom hele livsløpet.
- Mål 4: sikre inkluderende og rettferdig utdanning av høy kvalitet samt fremme livslang læring for alle.
AMBLE er dedikert til å forske på helse, fysisk aktivitet og motorisk atferds bidrag til utdanning generelt, samt i grunnskole, videregående skole og lærerutdanning spesielt.
Med et spesielt fokus på læring og utvikling i vannmiljøer, svarer AMBLE på WHO’s (2023) oppfordring om å investere i globale tiltak for å forebygge drukning. I denne sammenhengen er undervisning av barn i skolealder i grunnleggende svømmeferdigheter ansett som et prioritert tiltak.
Nasjonale strategier og oppfordringer til handling
Den norske regjeringen har oppfordret til å rette forskningsinnsatsen mot Helse, Tillit og Fellesskap som sentrale temaer (Meld. St.5 (2022-2023)). AMBLE vurderer at disse temaene bør behandles sammen i utdanningssystemet, og at et langsiktig forskningsmål er å forstå hvordan fysisk aktivitet og motorisk atferd kan utnyttes som drivkrefter for å skape pedagogiske kontekster som fremmer helse, mangfold og deltakelse for alle.
Regjeringen har også etterspurt en mer praktisk og anvendt tilnærming i grunnskolen for å legge til rette for bedre læring, motivasjon og trivsel (Meld. St. 34 (2023)). En integrert del av denne satsingen er å styrke de praktiske og estetiske fagene. Forskningsaktiviteten i AMBLE er i tråd med denne retningen og fokuserer på å bidra til å forbedre både læring og velvære i utdanningskontekster.
NTNU Lærerutdanning
I tråd med kjernestrategiene ved SU-fakultetet, driver AMBLE forsking som adresserer sentrale samfunnsutfordringer både nasjonalt og internasjonalt, som for eksempel drukningsforebygging, redusert motorisk kompetanse og helsefremmende arbeid. Forskningsgruppen AMBLE er spesielt opptatt av å undersøke hvordan fysisk aktivitet og motorisk atferd kan bidra til utdanning generelt, samt i grunnskole, videregående skole og lærerutdanning. Denne forskningen er svært relevant for Institutt for lærerutdanning, ettersom strategiplanen vektlegger at forskningen skal være praksis- og profesjonsorientert. Målet med arbeidet er å utvikle ny kunnskap om de underliggende prosessene som driver både individuelle og kollektive læringserfaringer, og som kan informere forskningsbaserte tilnærminger i undervisning og læring både i skole og andre utdanningskontekster. Forskningsgruppen arbeider også aktivt for å etablere og fremme samarbeid med ulike utdanningsaktører, inkludert lærere, skoler, kommuner og relevante organisasjoner innen utdanningssystemet.
Prosjekt
- Autonomous motivation in physical education among younger children
- En multifaktoriell og økologisk tilnærming til å forstå vurdering, karaktersetting og måloppnåelse i kroppsøvingsfaget
- Implementering av kompetanse om tilpasset fysisk aktivitet/kroppsøving for elever med funksjonsnedsettelser
- Miljøet som pedagog
- Oppdagende læring og motoriske ferdigheter i laghåndball
- The Developmental Journey Toward Aquatic Literacy in Children: A Longitudinal Study in a Physical Education Context
Ph.d.-prosjekt knyttet til forskningsgruppen
Oversikt over alle publikasjoner i Cristin
Arrangement
15. september 2025: Physical Education Research Symposium (PDF)
- Water Competence: dosent Egil Galaaen Gjølme (leder), Institutt for lærerutdanning, NTNU Trondheim
- Sport and Human Movement Science (SaHMS): professor Tore Kristian Aune (leder), Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag, Nord Universitet, Levanger
Deltakere fra NTNU
-
Øyvind Bjerke Førsteamanuensis kroppsøving og idrett og merittert underviser
+4748010854 oyvind.bjerke@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Ingrid Østgaard Buaas Førsteamanuensis
73412636 +4795158216 ingrid.o.buaas@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Ingrid Elnan Stipendiat i kroppsøving
73412823 +4795282416 ingrid.elnan@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Ruben Vist Hagen Førsteamanuensis i kroppsøving og idrett
ruben.v.hagen@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Stian Oldervik Universitetslektor
stian.oldervik@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Hermundur Sigmundsson Professor
73590617 +4790886279 hermundur.sigmundsson@ntnu.no Institutt for psykologi -
Jon Sundan Førsteamanuensis
73412432 +4746791443 jon.sundan@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Vigdis Vedul-Kjelsås Førsteamanuensis i kroppsøving
73558958 vigdis.vedul-kjelsas@ntnu.no Institutt for lærerutdanning
Tilknyttede forskere
- Lise Storli, ph.d.-stipendiat, DMMH, Trondheim
- Keith Davids, professor, School of Sport and Physical Activity, Sheffield Hallam University, UK
- Truls Valland Roaas, førsteamanuensis, Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag, Levanger
- Arve Vorland Pedersen, dosent, Institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap, NTNU Trondheim
- Ellen Beate Hansen Sandseter, professor, DMMH, Trondheim