Arkeolog, sosialantropologi

Nytt semester nye muligheter.

Eit studenter

på besøk

Et nytt semester har startet og vi har allerede hatt gleden om å ha studentene på besøk. I år arrangerer vi et Eksperter i Team fag som har som mål å drøfte problematikken omkring digital formidling av fortid av studenter som kommer fra Gløs. Den 16.1.2019 23 studenter kom på besøk til Gunnerusbiblioteket og ble guidet av meg og mine kollegaer ved Gunnerusbiblioteket i de hemmelige skatterommene og fikk vite om arkivene og spesiale samlingene til Gunnerusbiblioteket. De fikk også vite om alle utfordringene i forbindelse med arkiv skanning, metadata håndtering, formidlings strategier. De skal jobbe med å utvikle 4 forskjellige prosjekter som skal kunne gi svar til disse spørsmålene i forbindelse med Eksperter i team landsbyen som er et samarbeid mellom IDI og NTNU UB. Landsbyen TDT4858 er langsgående og skal presentere sine prosjekter den 24.4.2019.

Ellers så organiserer Gunnerusbiblioteket kurs for arkivfag-studenter i litteratursøking og kildebruk

Den 31.1.2019 fra klokka 12.00 til klokka 14.00

Kurset tilbyr veiledning i søk etter informasjon og litteratur. Tilbudet skal øke din søkekompetanse og gi råd om kildebruk, opphavsrett og referanseverktøy med mer.

Spesial samlingene og Arkiv ved Gunnerusbiblioteket

Samme dag er det Seminar om akademisk skriving ved Professor Emeritus i arkeologi Birgitta Berglund, NTNU VM.

Image result for birgitta berglund

Seminaret tar opp grunnleggende element i oppbyggingen av en akademisk tekst på nivå med en masteroppgave. Du får også nyttige tips til skrivingen.

Hvis tiden strekker til, blir noe av universitetsmuseenes felles forskningsprosjekt presentert med vekt på skriveprosessen. Prosjektet er nylig avsluttet. Tre av resultatene er bøkene Exploitation of outfield resources-Joint Research at the University Museums of Norway (University Museum Bergen 2015), The Farm as a Social arena (Waxmann, Münster * New York, 2016) og Soapstone in the North. Quarries, Products and People 7000 BC-AD 1700 (UBAS 9, 2017).

Alle er velkommen

Alexandra Angeletaki is a classical archaeologist and has worked as a lecturer in archeology at NTNU since2001. For the last few years she has been involved in innovative dissemination DH projects and has worked with Museology and Digital Learning at NTNU University Library.
She is also responsible for library seminars and academic writing support for students in Kalvskinnet Campus.

Av Alexandra Angeletaki