Ukategorisert

ØK-nytt uke 22

Hei! Pinseferie og litt ekstraferie gjør at jeg er alvorlig forsinket med blogg denne uken, men her kommer i alle fall en oppsummering av uken som gikk. Vi hadde et veldig flott medieoppslag om betydningen av forskning: http://forskning.no/2017/05/forskning-lonner-seg-mest-i-krisetider/produsert-og-finansiert-av/ntnu Dette er arbeid utført av professor Øystein Moen ved IØT, og han har fulgt 247 bedrifter over en 10-årsperiode. De bedriftene som satser på forskning kommer seg mye bedre gjennom krisetider enn andre bedrifter, og det må jo være godt nytt for oss? Legger man dette sammen med Damrad-rapporten fra tidligere i år blir bildet enda tydeligere, den slo fast at bedrifter som samarbeider med forskningsinstitutter eller universiteter oppnår en klar konkurransefordel.

Det har ellers vært en ganske rolig uke uten de store overskriftene. Arkitekt og arbeidsgruppe jobber videre med tegninger og utforming av Rustbygget for å finne gode løsninger for samlokalisering, foran neste møte i styringsgruppen. Tirsdag var jeg i Bergen, på NHHs vårkonferanse. Temaet var digitalisering, og det var et flott program de hadde satt sammen, men representanter fra næringsliv, politikere og egne krefter. Walter Qvam, tidligere direktør i Kongsberggruppen, presenterte sine visjoner for Toppindustrisenteret, og Jan Tore Sanner snakket om digitalisering og effektivisering av offentlig sektor. Om kvelden var det en flott forestilling i Grieghallen i forbindelse med Festspillene i Bergen, så det hele ble en stor opplevelse.

Neste uke starter ikke før tirsdag, og da skal jeg på en tredagers samling med den nye ledergruppen til NTNU. Rektoratet har to nye prorektorer, og av de åtte dekanene er det to nye, for IV og NT. Vi skal sammen diskutere strategi, fremtidsvisjoner og samarbeidsformer ved NTNU de neste fire år, frem til 2021.

Da håper jeg alle har, og fortsetter å ha, en fin pinsefeiring i alle våre tre byer, på fjellet, ved havet eller hvor du velger å tilbringe pinsen. Selv skal jeg være innendørs; jeg skal ha min siste dag på et yogalærer-kurs med avsluttende eksamen i går. Namaste, og god pinse!

Monica