Ukategorisert

ØK-nytt uke 21

Hei, og god lørdag! På grunn av inneklemt-fredag-syndromet ble jeg litt forsinket med oppdatering denne uken , men nå kommer det.

Først vil jeg starte med slutten av forrige uke, da vi hadde nok en disputas, denne gangen Eirik Fernández Cuestas ved IØT. Denne fikk ikke jeg mulighet til å delta på, men rapportene tilsier at dette gikk riktig så flott. Her er bilde av kandidat, disputasleder Sjur Westgård og komite:

Denne uken ble jo noe kortere enn vanlig, slik det ofte er i mai. Men noe har skjedd! Vi er jo ofte i riksmedia, men denne uken dro vi til med et medieoppslag i New York Times! Det er PhD-student Simon Bensnes ved ISØ, som har publisert en studie om sammenhengen mellom pollen-nivå og skoleprestasjoner! Når pollennivået stiger, viser det seg at prestasjonene synker. Med to pollenallergikere hjemme og eksamensperiode kan jeg på kvalitativt grunnlag slutte meg helt og fullt til konklusjonen, Simon! Imponerende med NYT-omtale, det vil vi gjerne ha mer av! Les artikkelen her: https://mobile.nytimes.com/2017/05/22/upshot/should-you-reschedule-that-sat-as-pollen-counts-rise-test-scores-can-fall.html?smprod=nytcore-ipad&smid=nytcore-ipad-share&_r=0&referer

Vi utvider stadig vårt samarbeid innad på NTNU. På tirsdags morgen hadde vi et møte med ulike representanter fra Humanistisk Fakultet (HF). Vi har gjensidige ideer om samarbeid. Vi ønsker at det skal finnes valgemner i retning av «business-engelsk/tysk/spansk» som våre studenter kan velge, og det skal de se på. Det kan også gjelde økonomisk historie. Motsatt jobber HF med å utrede en studiemodul omkring produsent/arrangement. Mange studenter på feltene kunst, film og musikk kommer til å jobbe med å organisere ulike type events og festivaler, men dette krever kompetanse innenfor økonomi og ledelse. Her skal vi inviteres inn til å diskutere emner vi allerede har som kan passe inn, eller kanskje spesifikke emner for dette formålet, avhengig av omfang. Veldig artige muligheter på tvers av ulike fakulteter, som vi skal utnytte enda mer i fremtiden!

Onsdag hadde vi møte i Tilsetningsutvalget (TUV), og fikk to nye opprykk. Åse Mørkeset ved IIF fikk opprykk til førstelektor, mens Ruud Egging ved IØT fikk opprykk til professor. Gratulerer så mye til begge to!

Onsdag var det instituttledermøte som jeg ikke deltok på. Mange viktige saker kom opp – strategiarbeidet vårt og arbeidet med viderefordelingsmodell på økonomisiden vil bli drøftet på et instituttledermøte til, og deretter vedtas i fakultetsstyremøtet den 15. juni. Apropos fakultetstyret – vi har gjennomført et valg, og resultatet ser du på Innsida. Faste representanter blir Hilde Fjellvær, Asgeir Tomasgard og Øivind Strand fra de fast vitenskapelige, Sigurd Vildåsen fra midlertidig tilsatte og Dagrun Lorgen Jensen fra teknisk/administrative. Se hele listen inkludert vara på Innsida. Da er det bare ett valg igjen – instituttstyrer, så er vi i mål!

Grunnen til at jeg ikke deltok på instituttledermøtet onsdag var at min PhD-kandidat Marte Daae-Qvale Holmemo disputerte, med en avhandling om Lean i offentlig sektor. Det blir litt spesielt når det er min kandidat, for da er hele fakultetet inhabilt! Dermed ble seansen ledet av en settedekan, vår utmerkede kollega Kristen Ringdal, som er professor i statsvitenskap og prodekan for forskning på SU-fakultetet. Marte klarte seg som forventet svært godt, og det ble en fin dag. Se bilder under av henholdsvis komite og veiledere, tatt av fotograf Elin Iversen, på vegne av IØT:

Neste uke skal vi møtes i strategigruppen igjen, og jeg skal til Bergen på NHHs vårkonferanse på tirsdag.

Ha en strålende helg alle sammen!

Monica