Ukategorisert

ØK-nytt uke 18

God fredag!

Noen av dere har sikkert lest dagens oppslag i Universitetsavisa her: http://www.universitetsavisa.no/campus/2017/05/05/Fusjon-med-HiMolde-vil-gj%C3%B8re-oss-til-Norges-ledende-milj%C3%B8-for-logistikk-66024.ece

Leser man kun overskriften kan det se ut som om saken nærmest er avgjort. Det er det selvsagt ikke. Det eneste som har skjedd er at jeg takket ja til å møte fire representanter fra avdeling for logistikk i Molde før påske, da de tok turen hit til Trondheim. Dersom du får følelsen av at et eller annet skjer veldig fort her, kan jeg berolige deg med at ingenting har skjedd utover akkurat dette ene; et møte :-).

Bakgrunnen for det hele er en langvarig diskusjon som har foregått ved Høgskolen i Molde, om hvorvidt de skulle søke fusjonspartnere eller ikke da temaet ble aktuelt for et par år siden. Mye av historikken finner man i Universitetsavisa, flere av de tidligere sakene er lenket opp i dagens intervju med meg.

Det har vært en uenighet internt i Molde, og de har fortsatt ikke konkludert med om de ønsker å ta initiativ til fusjon, eller å fortsette å stå alene. Dette skal de diskutere på en strategisamling i juni. Bakgrunnen for initiativene mot oss er at fagmiljøene er blitt bedt av Høgskolestyret i Molde om å sondere med tilstøtende fagmiljø ved NTNU, for å finne ut om det er noe grunnlag for faglig integrasjon eller ikke. Det er tre avdelinger i Molde: Helse, Økonomi/administrasjon og Logistikk. Jeg vet ikke om Helse har vært i kontakt med sitt miljø, men de to andre har begge vært i kontakt med meg, da begge avdelingene har studieprogram innenfor Øk/adm-feltet. Logistikk stilte med sin dekan og tre faggruppeledere, og jeg hadde med instituttleder og nestleder på IØT, som ligger tettest faglig til denne avdelingen. Vi hadde en hyggelig prat på noen timer, og vi så at vi faglig både overlapper og utfyller hverandre, både når det gjelder studieprogram og forskning. Det er en god del samarbeid allerede i dag, særlig innenfor operasjonsanalysefeltet. Jeg svarte dermed positivt til UA når de spurte om jeg kunne se noen potensielle faglige synergier.

Jeg har også blitt kontaktet av dekan på Øk/adm-avdelingen, og vi skal prøve å finne tid til et møte før sommeren. Her er de faglige kontaktpunktene tydeligere mot HHS, IIF og delvis ISØ, både på sivøk, på sports management, de har noen samfunnsøkonomer, og de har også et fagmiljø innenfor jus. Når jeg får forslag til personer og tid fra dem skal jeg identifisere noen hos oss som kan delta fra vår side, på tilsvarende felt.

Utspillet til eventuell videre fremdrift ligger fortsatt hos Molde, de må finne ut om de i det hele tatt ønsker å ta et slikt initiativ. Det har de ikke gjort ennå. De skal dessuten velge ny rektor før sommeren, og det kan også ha betydning.

Dersom Molde konkluderer med at de vil ta et slikt initiativ, må vi finne ut om det er ønskelig fra vår side. Da må mye bredere deler av fagmiljøene hos oss involveres. Og så er det NTNUs styre som eventuelt skal beslutte dette. Selv om vi skulle finne ut at det er ønskelig fra vår side, kan det være mange andre grunner fra NTNUs side til å la være.

Så oppsummert – det eneste som har skjedd er at vi har hatt et veldig hyggelig og positivt møte, og planlegger et møte til. Lurer du på noe knyttet til denne prosessen, ta bare kontakt med meg.

Ellers hadde vi nok en disputas denne uken, den tredje på HHS, med Marthe Liss Holum. Hun har skrevet avhandling om ulik type organisering av tjenester i kommunesektoren, og hvordan dette påvirker innbyggernes tilfredshet. Ulike måter å organisere på handler om å drive tjenester selv, kjøpe dem inn eller velge ulike mellomløsninger. Nok et spennende og svært aktuelt tema! Her er kandidat og komite på plass etter seansen:

I går tilbrakte jeg dagen på Gjøvik, der jeg var med på å åpne et nytt senter for forskning på vareproduksjon i Norge:

På bildet er i tillegg til meg (fra venstre) instituttleder på Vareproduksjon og byggteknikk Torbjørn Skogsrød, viserektor Jørn Wroldsen og prodekan på IV-fakultetet Asbjørn Rolstadås. Dette er en fin oppfølging til industrimeldingen, og jeg håper vi gjennom deltakelse i dette senteret kan få en mye bredere forankring for forskning omkring industri og vareproduksjon på vårt fakultetet. Det er spennende muligheter her!

Det ble avklart denne uken hvem som stiller som kandidater til fakultetsstyret. Det kan du lese på Innsida, der alle kandidater i alle kategorier er listet opp. Valget blir den 18. og 19. mai, og jeg håper alle bruker stemmeretten sin!

Neste uke skjer det mye for min del. Mandag skal jeg lede en delegasjon fra NTNU som skal møte Sivert Bjørnstad, stortingsrepresentant fra Sør-Trøndelag og saksordfører på Industrimeldingen. Tirsdag deltar jeg på en konferanse som SIVA arrangerer, og på kvelden i en debatt i Studentersamfundet om campusutbygging i Trondheim. Adresseavisen er en av arrangørene, og dermed blir det nok tung mediedekning av debatten. Konfliktlinjene handler om Midtbyen/Gløshaugen og eventuell bygging i Høyskoleparken. Det blir spennende! Torsdag er det møte i Fakultetsstyret, og fredag skal jeg få den store ære å dele ut vitnemål til uteksaminerte studenter fra Master i Technology Management, som vi driver sammen med NHH.

Riktig god helg alle sammen!

Monica