Ukategorisert

ØK-nytt uke 19

Hei,  og god fredag.

Det ble en sen blogg-oppdatering i dag. Det skyldes at jeg har tilbrakt ettermiddagen og kvelden i svært hyggelig selskap sammen med ny-uteksaminerte studenter fra vår etter- og videreutdanningsmaster MTM – Master i Technology Management. Dette er en 21 år gammel samarbeidsarena mellom IØT og Norges Handelshøyskole – NHH. Studentene tilbringer et halvår av studiet i utlandet, de fleste ved Sloan School of Management ved MIT i Boston. Jeg delte ut vitnemål og overvar en spennende presentasjon av hvilke tema de jobbet med i sine masteroppgaver. Dette er sivilingeniører og siviløkonomer som har noen års fartstid fra næringslivet, og skriver oppgaver rettet mot sin egen virksomhet. Veldig interessante tema, særlig rettet mot innovasjon, intra- og entreprenørskap. Takk til Arild Aspelund som leder programmet, og Alf Steinar Sætre som holdt et spennende foredrag om innovasjon.

Denne uken har vært preget av mange eksterne oppdrag for min del. Mandag ledet jeg en liten NTNU-delegasjon som sammen med SINTEF ga innspill til stortingsrepresentant Sivert Bjørnstad om industrimeldingen. Sivert er valgt inn fra Sør-Trøndelag, og skal være saksordfører når denne viktige meldingen behandles i Stortinget. Viktige tema er kobling mellom universitet og næringsliv, og ikke minst det nye virkemiddelet Katapult, som er et testsenter i overgangen mellom laboratorier på universitet og bedrift. Vi snakker om TRL-nivå 4-7, for de som kjenner stammespråket innenfor næringspolitikken 🙂

Tirsdag var en direkte oppfølging fra mandag, da deltok jeg på SIVAs konferanse der denne samme Katapult-ordningen ble lansert. Dette er viktig for oss, fordi industriclusterne både i Ålesund og på Raufoss antakelig kommer til å søke om slike Katapulter. Begge steder er NTNU en integrert del av den infrastrukturen som utgjør søknadsgrunnlaget. Slike katapulter – eller testsenter – vil kunne brukes inn mot forskning og undervisning, så her må vi være aktive og se muligheter!

Tirsdag kveld deltok jeg i en debatt i Studentersamfundet om Campusutvikling. Fra NTNU deltok rektor Gunnar Bovim, Marte Øien fra studenttinget, arkitektprofessor Hans Skotte og jeg. I tillegg var det med to representanter fra Bystyret og arkitekt Ole Wiig. Diskusjonen gikk mest langs to dimensjoner – hvor mye av campus bør til Midtbyen, og hvor mye – om noe – av Høgskoleparken kan berøres/endres på en eller annen måte. For oss er det viktig hva som skjer på sørsiden av parken, der vi ønsker å bygge et fremtidig innovasjonssenter for å samle våre fagmiljøer. Her er det ingen motstand mot bygging, selv om det skulle gå på bekostning av noen trær. Det ble grundig bekreftet av ordfører Rita Otterviks stand-in, kommualråd Marek Jasinski, som for øvrig har sin utdanning fra ISØ.

Onsdag reiste jeg til Kongsberg sammen med dekankollegene Geir Øien fra IE og Ingvald Strømmen fra IV, og Morten Størseth fra rektors stab. Vi var invitert for å møte næringslivsklyngen på Kongsberg, for å diskutere samarbeid mellom bedriftene og NTNU. Dette er en by med svært mange store og tunge teknologibedrifter, som det er naturlig for NTNU å samarbeide tett med.

I går hadde vi Fakultetssstyremøte, der tre nye instituttledere ble ansatt. Gratulerer til Anne Borge Johannesen, Arve Pettersen og Hans Solli-Sæther. Jeg gleder meg til å samarbeide med dere de neste fire år!

I dag hadde vi første møte i styringsgruppen for det korte samlokaliseringsprosjektet, og dette ser lovende ut. Deretter kom vitnemålsutdeling for MTM som allerede nevnt, og innimellom dette steppet jeg inn som vikar-fredagskommentator i UA, der Høyskoleparken ble tema: http://www.universitetsavisa.no/gjesteskribenten/2017/05/12/Vi-trenger-en-park-promenade-66331.ece

Da tar jeg helg etter hvert! Neste uke skal jeg delta på IE-fakultetets strategiseminar, dekanmøte, jeg skal til Raufoss for å møte Forskningsrådet sammen med SINTEF Raufoss Manufacturing, og jeg skal feire 17 mai.

Riktig god fredag til alle!

Monica