Ukategorisert

ØK-nytt uke 17

Tjohei og god vår!

Vi er i ferd med å runde april, og kan dermed være i posisjon til å håpe på litt varmere vær! Et skypemøte i går med alle lokasjoner representert  avslørte nysnø på Raufoss, snøfokk i luften i Trondheim, mens Ålesund kunne skilte med strålende vårvær. Jeg har personlig sterk grunn til å håpe på varmere vær, da min yngste håpefulle hadde russedåp i går kveld og skal tilbringe mye av sin tid utendørs de nærmeste ukene! Det hadde vært fint å unngå for mange kuldegrader, kan man si.

I uken som har gått er alle potensielle instituttledere intervjuet for andre gang, og de har blitt personlighetstestet av et eksternt firma. Vi er godt i rute til fakultetsstyremøtet den 11. mai, med andre ord.

En gladnyhet fra TUV (tilsettingsutvalget) denne uken er at vi har fått en ny kvinnelig professor: Rikke Bramming Jørgensen fra IØT, som er professor innenfor gruppen for helse-, miljø og sikkerhet. Gratulerer så mye til Rikke!! Det er svært fortjent og svært gledelig!

Det har ellers vært møter om mange ulike tema denne uken, fra samarbeid med MIT, samarbeid med prorektor for nyskaping om Engage, innovasjon og entreprenørskap innenfor NTNU, instituttledermøte og allmøte om lokalisering. Det siste var i Rustbygget, og ansatte ved HHS, ISØ, Fak-adm og studenter var invitert. Det var stort engasjement knyttet til fremtidig samlokalisering og en del bekymringer. Vi fikk gode forslag til sammensetningen av styringsgruppe og prosjektgruppe som vi holder på å etablere, og vil informere om dette når det er avklart. De som blir berørt skal tas med, og vi skal sikre at vi får gode løsninger både for ansatte, studenter og undervisning.

I Universitetsavisa tidligere i uken kom det opp en sak om at noen ikke navngitte studentforeninger tar seg godt betalt for å spre informasjon fra Næringsforeningen videre til studentene. Jeg og flere andre antok at noen av våre foreninger kunne være involvert, og jeg sjekket dette ut med IØT og HHS. Det siste seg at den aktuelle saken ikke gjaldt oss. Prorektor Berit Kjeldstad kommer til å invitere alle studentforeninger til et møte om hva man tar seg betalt for, og diskutere felles normer for dette. Vi synes alle at linjeforeningene gjør en svært god jobb som kommer studentene til gode, og midler man tar inn på bedriftspresentasjoner og lignende brukes til felles beste for alle. Men det kan være fornuftig å ha noen felles retningslinjer. Dette kommer vi til å ha dialog med studentene om senere, også på vårt fakultet.

Vi går inn i en langhelg, så neste arbeidsuke blir 20 prosent kortere enn vanlig! Jeg har som vanlig dekanmøte på tirsdag, jeg skal lede disputasen til Marthe Liss Holum fra HHS på onsdag, jeg skal til Gjøvik for å åpne Norsk senter for forskning på vareproduksjon på torsdag, så det blir nok en begivenhetsrik uke.

God helg alle!

Monica