Ukategorisert

ØK-nytt uke 2

Hei og god fredag! I går hadde vi årets første disputas, som var heldigital. Det var med ISØ som ansvarlig institutt, og kandidaten var Anette Borge. Tittel på avhandling: «Essays on Macroeconometrics. Dynamic Stochastic General Equilibrium Models, Expectations and Forecasting». Det var nedsatt en komite bestående av Professor Raffaella Giacomini, University College London, Professor Martin M. Andreasen, Aarhus University og administert av Professor Snorre Lindset fra ISØ. Veilederen til Anette har vært Professor Gunnar Bårdsen fra ISØ. og biveileder Senior Adviser Junior Maih, Norges Bank. Gratulerer så mye!

Vi har hatt et lederskifte på NTNU Handelshøyskolen. Arve Pettersen har valgt å gå av, og nestleder Kari Nyland trer inn som konsituert leder frem til sommeren eller til en ny instituttleder er på plass. Jeg vil benytte anledningen til takke Arve for innsatsen, og jeg er svært takknemlig for at Kari tar på seg oppgaven. Ellers er alle fire instituttlederstillinger utlyst for en ny fireårsperiode, søknadsfrist er 24. januar.

Ellers kan jeg melde om at vi jobber med å videreutvikle vårt bachelorprogram i logistikkingeniør i Trondheim! I dag morges startet et helt nytt fag: TLOG2011 Logistikkteknologi og digitalisering. Faget fokuserer på ulike teknologier innenfor logistikk, som materialhåndtering, lager-operasjoner, distribusjon, transport og verdikjedeledelse (supply chain management). Faget skal også ha fokus på automatisering og ulike digitale teknologier (f. eks., AGV, AR/VR, IoT, maskinlæring osv.) som har forandret logistikken. Dette faget svarer opp behovet fra markedet, og målet er å forberede studentene med kunnskap og ferdigheter de trenger for å kunne stå best mulig rustet til å møte utfordringene i arbeidsmarkedet i en digital fremtid. Alireza på IØT jobber med dette. Lykke til, høres ut som et svært relevant og tidsriktig tema for våre studenter!

Da håper jeg alle får en fin og fredelig helg. Noen av oss politiske nerder følger ekstra godt med på det som skjer i USA om dagen, og da blir det aldri et kjedelig øyeblikk!

Monica