Ukategorisert

ØK-nytt uke 41

Hei og god fredag! Litt smått og stort fra ØK denne uken også:

Førsteamanunesis 2 på IØT, Daryll Powel, har mottatt den presisjefylte prisen «Shingo Publication Award», som er en pris innenfor Lean-verdenen. Prisens formål beskrives slik: «This award recognizes and promotes writing that has had a significant impact and advances the body of knowledge regarding operational excellence. The Shingo Institute is most interested in recognizing thought leadership.» Daryll har mottatt prisen for sin bok som han er medforfatter på: «The Lean Sinsei», som også er utgitt på norsk: https://losnorge.no/973-2/. Gratulerer så mye! Daryll har sin hovedstilling på SINTEF Manufacturing på Raufoss.

Denne uken fikk vi en gladmelding: Tilslag på en DIKU-søknad ved entreprenørskapsmiljøet på IØT! DIKU deler ut midler til prosjekter for økt kvalitet i utdanning. Prosjektene skal utvikle og forske på effektene av nye lærings- og vurderingsformer. Prosjektene må også vise til at de har et omfang og ambisjonsnivå som skal heve hele studieprogrammer eller større emnegrupper. Det var hard konkurranse i år, og det var 17 prosjekter ved 7 ulike universitet som fikk støtte, to ved NTNU. Prosjektet vårt heter SUPER: Studentaktiv læring gjennom umedgjørlige problem. Prosjektleder er Dag Håkon Haneberg ved IØT, og det er et samarbeid mellom oss, IE- og AD-fakultetet. Det er Engage ved IØT, Institutt for design (AD) og ElSys (IE) som har skrevet en felles søknad om en mer tverrfaglig tilnærming til studentaktiv læring om såkalte «Wicked-problems,» hvor huben i Oppredningen blir en sentral læringsarena. Dette blir spennende å følge videre!

Ellers kan jeg nevne at smittesituasjonen ved NTNU er under kontroll, men urovekkende. Det er et problem at for få studenter bruker registeringssystemet i forelesninger. Konsekvensene av det er at mange flere må i karantene, fordi kommunen ikke har kontroll på hvem den smittede har vært i kontakt med. Da blir hele klasser og hele kull sendt hjem, fremfor at det kunne vært et mindre antall man vet satt i nærheten av den smittede. Fortsett derfor å oppfordre studentene til å registere seg i QR-systemet!

Mandag hadde vi besøk av den Danske bank på Gløshaugen, jeg møtte dem først, deretter var de innom flere av fagområdene på IØT, på AI-lab på IE og i oppredningen. nyttig og interessant, vi håper på mer samarbeid.

Tirsdag og onsdag var jeg på Gjøvik, på «D5»-møte, de fem dekanene som har virksomhet der. Jeg rakk også å forelese for førsteklassestudentene på BØA om den norske modellen. Hadde samme forelesning på HHS uka før, og kommer til Ålesund i starten av november. Ingen studenter slipper unna 🙂

I aksjon i auditorium Eureka

Neste uke starter vi runden vår hos faggrupper ved instituttene for å snakke om akkreditering. Det blir interessant å høre hva dere tenker om dette.Vi har også seminar med instituttledere og flere, og fakultetsstyremøte torsdag.

Da håper jeg alle får en fin helg!

Monica