Ukategorisert

ØK-nytt uke 42

Hei alle, og god fredag! Jeg starter med en nyhet litt tilbake i tid. For to uker siden hadde vi en disputas av Kristian Thun på IØT. Nå har jeg fått bildene fra disputasen og kan omtale dette ordentlig! Tittelen på avhandlingen hans er: «Optimization of routing and scheduling problems in liner shipping». Dette representerer et av våre virkelig sterke fagfelt på faggruppe Bedøk på IØT. Komiteen som ble oppnevnt besto av Associate Professor Line Blander Reinhardt fra Roskilde University, Professor Arild Hoff, Molde University College og Associate Professor Peter Schütz, NTNU, sistnevnte har administrert komiteens arbeid. Kristian har vært veiledet av Henrik Andersson ved IØT, med to medveiledere: Marielle Christiansen og Magnus Stålhane. Prøveforelesningen hadde følgende tittel: «Matheuristics in Vehicle Routing: Status and Challenges». Her ser vi kandidaten med komite etter dagens dyst:

Og her er han også avbildet sammen med sine veiledere, som er åpenbart stolte over prestasjonen. Gratulerer så mye til Marielle, Kristian, Henrik og Magnus!

Neste uke har vi ikke mindre enn tre disputaser: Mandag er det Hakim Lyngstadås ved NTNU Handelshøyskolen, onsdag Lillian Waagø ved IØT og fredag Steffen J. Bakker ved IØT. Dette blir veldig bra!

Denne uken arrangerte vi også en konferanse: NTNU Business School Conference, som har gått av stabelen på Britannia Hotell onsdag og torsdag. Inger Johanne Pettersen arrangerte den første workshopen i 2006, og årets konferanse er den ellevte i rekken. Det har vært to dager proppfulle med presentasjoner av forskningsbidrag i to strømmer, finans og økonomistyring pluss. Det har i mange år vært viktig å ha et internasjonalt fokus på denne konferansen med en rekke tilreisende gjester. Dette var naturlig nok ikke mulig i år, men dette løste seg veldig fint digitalt. Professor Ruediger Kiesel holdt keynote speech innen finans fra Tyskland, Professor Irvine Lapsley holdt sin keynote speech fra Skottland og professorene Peter Skærbæk og Kjell Tryggestad fra CBS holdt felles presentasjon fra henholdsvis København og Rena. Det fungerte utmerket. I tillegg var professorene Gianluca Marcato fra Henley Business School, John Burns fra University of Exeter og Johnny Lind fra Stockholm School of Economics digitale diskusjonspartnere. Disse i tillegg til diskusjonspartnere som var fysisk til stede.  Det har vært presentasjoner fra forskere og stipendiater fra NTNU Handelshøyskolen, IØT, ISØ og NTNU Ålesund, altså fra alle våre institutter! Mange bidrag var av høy kvalitet, og vi er helt sikre på at mye av det som ble presentert vil finne sin vei til gode journaler.

Inger Johanne har presentert paper på alle workshopene/konferansene siden hun først arrangerte workshopen i 2006. I år var intet unntak.
Florentina Paraschiv har organisert finansstrømmen til høyeste karakter. Hun sørget også for en hyggelig start på torsdagen ved flygelet! Multitalent der, altså!
Ranik Raaen Wahlstrøm på scenen i Britannia Hall med sitt paper. God plass og fokus på sosial distansering!

Tusen takk til Per Ståle for å være utegående reporter og sende meg tekst og bilder! Jeg oppfordrer alle andre til å gjøre det samme når det skjer noe på fakultetet! Og det gjør det jo hele tiden :-).

Ellers hadde vi et veldig konstruktivt strategimøte med instituttledere, nestledere og kontorsjefer onsdag, og fakultetsstyremøte i går. Alt vel på alle fronter.

Da håper jeg alle får en fin helg!

Monica