Ukategorisert

ØK-nytt uke 13

Hei og god fredag! Jeg starter med disputasene vi har hatt siden sist. Sist fredag hadde vi to. Den første var Andreas Kleiven på IØT. Tittel på avhandlingen: “Decision analytics in hydropower: Investment and operational planning under uncertainty”. Komiteen besto av Professor David Wozabal, Technische Universität München, Research Scientist Jiehong Kong, SINTEF Energy Research og Seniorforsker Pedro Crespo del Granado, NTNU. Veileder har vært Professor Stein-Erik Fleten, NTNU. Andreas har hatt tre biveiledere: Professor Magnus Korpås, NTNU, Senior Research Scientist Eivind Solvang, SINTEF Energy Research, og Associate Professor Selvaprabu Nadarajah, University of Illinois at Chicago.

Samme dag, fra samme institutt, disputerte Puck Diana Hegeman. Avhandlingen hadde tittelen «Is it easy being green? The role of venture capital investors in green venture financing». Komiteen besto av Professor Rolf Wüstenhagen, University of St. Gallen, Associate Professor Annaleena Parhankangas, Iowa State University og førsteamanunesis Øyvind Bjørgum, NTNU. Veileder har vært Professor Roger Sørheim, NTNU, og biveileder Professor Einar Rasmussen, NORD Universitet. Her ser vi Puck med komite etterpå:

Sist i rekken i denne omgang var Semyon Fedorov fra IØT. Tittel på avhandling: “Cost-effective development of small discoveries on the Norwegian continental shelf”. Komiteen besto av Associate Professor Yuri Lawryshyn, University of Toronto, Canada, Dr. Susana Margarida da Graça Santos, University of Campinas, Brazil og Professor Ruud Egging-Bratseth, NTNU. Veileder var Professor Verena Hagspiel, NTNU. Biveiledere var Associate Professor Milan Stanko, NTNU og førsteamanuensis Maria Lavrutich, NTNU. Her er Semyon med veileder og komite:

I dag var en endring i ledelse på fagseksjonen på Gjøvik. Ottar Henriksen har vært leder siden 2018, men trer nå tilbake og fortsetter som nestleder, mens Eirik Hamre Korsen overtar som leder for gruppen. De kommer begge til Trondheim neste uke, slik at vi får markert på behørig vis. Her utdeles blomster og lykkønskninger i Topasbygget på Gjøvik:

Til slutt: Mandag ble NTNU-kveld arrangert, med tema «Krigen i Ukraina – hvordan kan vi forstå?». Det var fire foredragsholdere, fra Luftkrigsskolen, fra HF, fra SU, og fra ØK stilte Julia Bondeli fra IIF. Hun holdt en fantastisk flott foredrag basert på tema fra avhandlingen sin og øvrig forskning, om korrupsjon i Russland og hvordan det påvirker samfunnsstrukturen. Virkelig interessant!

Da gjenstår det å ønske alle en god helg!

Monica