Ukategorisert

ØK-nytt uke 16

Da er påsken over, og hverdagen i full gang. For min del tar campus-prosjektet store deler av tiden, med ulike møter i klyngebrukergruppe og andre konstellasjoner. Vi er inne i en kritisk fase. Merete Kvidal og gjengen hennes sammen med Statsbygg jobber nå med å få ned kostnadene i prosjektet. Ett grep er færre «rokader», slik at de nye byggene som skal huse fagmiljøer fra Dragvoll bygges på «nye» tomter, fremfor å flytte rundt på laboratorier og fagmiljøer på Gløs for å få plass til Humsam midt på platået, slik opprinnelig plan var. Da spares både tid og man slipper omfattende ombygginger. Dette kan potensielt bli både billigere og raskere, men det gjenstår å se hvilke løsninger man kommer frem til og om disse har tilstrekkelig måloppnåelse. Første utkast vil komme allerede neste uke, da styrepapirene til NTNU-styremøte 5. mai skal sendes ut. Det er i alle fall ikke kjedelig om dagen!

Publisering

2021 ble et gledelig toppår for publiseringer ved fakultetet. Ved både IØT (198,5), IIF (32,2) og HHS (62,7) ble det solide rekorder i antall publiseringspoeng i forhold til tidligere år, og ved ISØ (20.1) ble det også det beste året siden 2018. Totalt hadde fakultetet en økning fra 250 til 313 publiseringspoeng. Minst like gledelig er andelen artikler/kapitler på nivå 2 i det norske systemet som er på henholdsvis: IØT (40%), IIF (16%), HHS (20%), og ISØ (51%). Dette er meget godt jobbet av alle sammen! Men ikke nok med det:

Fakultetets publiseringspris for 2021

Fakultetets publiseringspris ble opprettet i 2021 og deles følgelig ut for første gang. Kriteriet er som annonsert på innsida å få publisert en artikkel på CABS 4*-nivå. Vi gratulerer Roger Sørheim og Alf Steinar Sætre, som begge har klart denne bragden i løpet av fjoråret med hver sin høythengende publikasjon!

Roger Sørheim får prisen for sin artikkel: Landström, H. Gabrielsson, J., Diamanto P., Sørheim, R., og Djupdal, K. (2021).  The Social Structure of Entrepreneurial Education as a Scientific Field, Academy of Management Learning & Education, vol.21 (1).

Alf Steinar Sætre får prisen for sin artikkel: Sætre, A.S., og Van de Ven, A. (2021). Generating Theory of Abduction, Academy of Management Review, Vol 46(4). Vi må også nevne at denne artikkelen allerede har skapt en akademisk debatt som har resultert i en ny akseptert Dialogue Response-artikkel av Alf Steinar og Andrew Van de Ven i samme journal, noe som hører til sjeldenhetene i denne journalen, og virkelig viser at temaet vekker stor interesse på feltets forskningsfront. Tittel på denne artikkelen er: Abductive theorizing is more than Idea Generation: Disciplined imagination and a prepared mind (in press).

Vi gratulerer og minner om at prisen fortsetter, så det er bare å sikte høyt videre også😊 For ordens skyld, er informasjonen om prisen for inneværende år uendret og som følger:

«Fakultetets publiseringspris 2022

Fakulet for økonomi tildeler en publiseringspris for ansatte som publiserer i topptidsskrift. Prisen utløses ved publisering av artikkel i journaler som er på nivå 4* på ABS listen (ABJ Journal Guide, CABS).

For å få prisen må den ansatte være ansatt i minimum 50% stilling ved fakultet. Post doc er og stipendiater kan også tildeles prisen.

Prisbeløpet for 2022 er NOK 150 000 kr, og den ansatte som utløser prisen får beløpet delt på antall forfattere på publikasjonen, dog ikke lavere enn NOK 50 000, uavhengig om medforfattere er ansatt på fakultetet eller ikke.

Prismottageren bestemmer selv om beløpet skal utbetales som a) lønn (skattepliktig) eller som b) driftsmidler (skattefritt) til innkjøp av utstyr gjennom NTNU (vil i prinsippet være NTNUs eiendom), jobbreiser, utenlandsopphold og lignende.  Velger en driftsmidler er det en forutsetning at pengene benyttes innen utgangen av 2023. Fakultetet oppretter da et prosjektnr utgiftene kan føres på.

Seminar i logistikkledelse på Gjøvik

Uka før påske ble det arrangert seminar for logistikkledelse på Gjøvik. Seminaret var en del av prosjektet EFs Mobility, og ble arrangert i samarbeid med DB Schenker og flere tsjekkiske bedrifter. På onsdagen holdt bedriftene Skoda Auto, DB Schenker og Lasvit bedriftspresentasjoner for studentene. Studentene fikk også låne VR og AR-briller til å besøke noen steder i Tsjekkia. Planen var at studentene skulle på seminar til Tsjekkia, men på grunn av pandemien og nå krigen i Ukraina valgte instituttet å gjennomføre besøket virtuelt. I anledning seminaret ble det nye interaktive rommet i Topas, LØA, brukt for første gang.

På torsdagen dro studentene på bedriftsbesøk til DB Schenker i Oslo. I etterkant av seminaret har studentene gitt positive tilbakemeldinger. Blant annet at seminaret var interessant, og at det var lærerikt å få et innblikk i hvordan de ulike bedriftene jobber. De syntes også det var spennende å høre om de forskjellige prosessene i bedriftene, og få omvisning lokalene som gå god innsikt i det teoretiske de har lært under studiene. Her fra onsdagens seminar:

Da håper jeg alle får en fortsatt fin helg!

Monica