Ukategorisert

ØK-nytt uke 43

Hei og god fredag! Denne uken har vi fortsatt rundturen om internasjonal akkreditering, og vi har møtt flere av faggruppene på HHS. Vi fortsetter neste uke! Jeg deltok mandag i en digital «Site-Visit» på Engage, en midtveisevaluering i regi av DIKU, som vi avgjøre om vi forlenget senteret i periode 2. Takk til Øystein Widding, Jørgen Flint og alle andre gode hjelpere på Engage, dette ble virkelig en bra gjennomføring. Vi krysser fingrene for at dette går veien!

Tirsdag deltok Asgeir Tomasgard og jeg i en digital konferanse, som er istedet for den årlige NTNU/SINTEF-reisen til Brussel. Jeg og Eli Aamot fra SINTEF Industri ledet en «break out session» om sirkulær økonomi, og Asgeir bidro som ekspertkommentator. Det var mye teknisk kluss og tull, men vi var strålende fornøyd med innholdet!

Studenter som tar Endringsledelse som fordypning på Indøk og har Kværner Stord som casebedrift har denne høsten fått en enestående mulighet. Bedriften har, innenfor rammen av korona-restriksjoner, klart å designe et godt program for masterstudentene. I to dager har med Kværner som case i sin masteroppgave fått omvisning, presentasjoner samt individuelle møter med nøkkelinformanter ved Kværner. Et opplegg som gjør at resten av datainnsamlingen til våren kan skje elektronisk. På denne måten kunne Kværner ha god kontroll på hvem som besøker verftet og ta seg god tid til å planlegge gjennomføringen, og studentene våre får et godt empirisk grunnlag for videre empirisk datainnsamling over web til våren. Kanskje en idé for flere? Takk til Hanne Finnestrand og Marte Holmemo for info og bilde! Her har vi studentene in action på Stord:

Uken har ellers stått i disputasenes tegn. Ikke mindre enn tre disputaser gjennomført. Først ute var Hakim Lyngstadås på Handelshøyskolen. Avhandlingen hans har tittelen “Working capital management and financial performance: Toward a classificatory framework for different forms of fit in empirical WCM research”. Komiteen besto av følgende fagpersoner: Professor Dr Utz Schäffer, WHU Otto Beisheim School of Management fra Tyskland, Professor Mette Helene Bjørndal, NHH og Professor Inger Johanne Pettersen, NTNU, sistnevnte som administrator. Hovedveileder har vært Terje Berg, biveiledere Tobias Svanström fra BI og Umeå samt Tor Georg Jakobsen. Her er kandidaten sammen med en svært fornøyd veileder Terje Berg:

Disputasen ble ledet av instituttleder Arve Pettersen, og komiteen var digitalt tilstede på Zoom i bakgrunnen:

Fortsettelsen fulgte to dager etter på onsdag. Da var det Lillian Waagø fra IØT som sto for tur, med avhandlingen «Resource Acquisition in New Technology-Based Firms: An International Comparative Study of New Biotechnology Firms». Den faglige komiteen besto av Professor Emeritus Tage Koed Madsen, University of Southern Denmark, førsteamanuensis Jorunn Grande, Nord University, og Øystein Moen fra IØT. Veileder har vært Arild Aspelund fra IØT. Jeg fikk gleden av å lede denne disputasen selv, og temaet var virkelig relevant og interessant, jeg lærte mye! Her er komite etter dyst:

Kandidat og veileder etterpå:

Arild Aspelund og Lillian Waagø.

Gratulerer så mye til Hakim og Lillian! Vi har en disputas i dag også, i skrivende stund. Dette er Steffen Bakker på IØT. Den får jeg komme tilbake til neste uke, når seansen er avsluttet og bilder mottatt!

Tilslutt en gladmelding fra Ålesund. Mark Pasquine på IIF fikk prisen «Studentenes studiekvalitetspris» som den beste underviseren ved NTNU i Ålesund! Mark uttalte følgende ved overrekkelsen: «Dette er en stor ære, og vi har et godt team på instituttet som støtter hverandre og gjør det lettere å prøve ut nye undervisningsmetoder. Takk også til endringsvillige studenter som gjør det til en glede å være underviser!» Her er prismottakeren umiddelbart etter utnevnelsen:

Og med disse kloke ord gjenstår det bare for meg å ønske dere alle god helg!

Monica