Ukategorisert

ØK-nytt uke 35

Da er vi kommet til fredag igjen. Uken har vært litt roligere enn de to foregående for min del, med mer tilstedeværelse på kontoret. Vi hadde rektors møte med instituttlederne på tirsdag, da Anne Borg møtte instituttlederne som konstituert rektor for første gang. Det ble et riktig flott møte, og stemningen godt oppsummert i følgende overskrift i UA: «Kan vi få litt ro nå?». Fokus var på å fullføre de endringene vi har startet før vi setter i gang alt for mye nytt. Du kan lese det her hvis du ikke allerede har lest den: https://www.universitetsavisa.no/campus/2019/08/27/Kan-vi-f%C3%A5-litt-ro-n%C3%A5-19795357.ece

I går hadde vi en workshop i Universitetskommune Trondheim 3.0, mellom alle de fem områdene som det fokuseres på. Mye bra på gang her, i likhet med Ålesund, som også skal sette i gang et lignende arbeid.

I går hadde vi høstens første disputas, av Thomas Brekke på IØT. Tittel på avhandlingen hans er: Higher Education Institutions (HEIs), Innovation, and Regional Economic Development : Enhancing the entrepreneurial discovery process in regional development. Thomas er ansatt ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN), og har vært ph.d.-kandidat på forskerskolen EDWOR II. Gratulerer så mye, her er kandidaten i aksjon:

Thomas Brekke i diskusjon med førsteopponent Professor Helen Lawton Smith fra Birkbeck University of London.
Og her er hele komiteen, kandidat og disputasleder etter seansen!

I går skjedde det også noe i hovedstaden. NTNUs nye kontor for etter- og videreutdanning (EVU) ble åpnet av trekløveret Borsch, Borg og Borgen, henholdsvis statssekretær i KD, rektor ved NTNU og ordfører i Oslo. Det er videre verdt å merke seg at den aller første forelesningen i det nye kontoret ble gjennomført av vår egen Terje Berg fra HHS: https://www.universitetsavisa.no/campus/2019/08/29/NTNU-er-i-gang-i-Oslo-19813309.ece

Indøk-studentene har deltatt i en internasjonal konkurranse med andre indøk-ere om beste case-presentasjon, den såkalte TIMES (Tournament in Management and Engineering Skills). TIMES, Tournament in Management and Engineering Skills, har vært arrangert av ESTIEM, European Students of Industrial Engineering and Management, siden 1994 og er regnet som den største og mest prestisjetunge casekonkurransen innenfor Industrial Engineering and Management for europeiske studenter, med mellom 1500 og 2000 deltagende studenter hvert år, fra 72 europeiske universiteter. I Grand Final er det 8 lag igjen, 3-4 studenter på hvert lag, og alle konkurrerer om å bli «Industrial Engineering and Management Students of the Year». Konkurransen går ut på å løse flere MIT/Harvard business case. Løsningene presenteres for flere juryer som består av representanter fra næringslivet og akademia Denne fine gjengen kom på andreplass:

Kari Elisabeth Eide Hartvedt, Merethe Tvedt, Ida Lindtvedt og Abhirohan Parashar fra Indøk vant andreplassen i den prestisjetunge TIMES-konkurransen!

Ellers jobber Florentina med å arrangere en sommerskole innen finans, som går av stabelen neste uke: https://www.ntnu.no/hhs/summerschool

I uken som kommer skal vi ha en ledersamling på Fakultetet, med instituttledere, nestledere og kontorsjefer i tillegg til dekanatet. Dette gjennomføres tirsdag og onsdag.