Ukategorisert

ØK-nytt uke 34

En kort og sterkt forsinket oppdatering av sist uke: Vi hadde styreseminar på Gjøvik, dro med tog dit på tirsdag kveld. Styremøtet på morgenen konkluderte med å konstituere Anne Borg som ny rektor på NTNU, etter at Gunnar Bovim varslet sin avgang uken før. Anne kommer til å fungere som rektor mens stillingen lyses ut. Den store diskusjonen i styremøtet var om stillingen skal lyses ut for resten av denne perioden, som i praksis blir 1,5 år, eller for denne og neste periode, som blir 5,5 år. Styret endte opp med det siste. Prosessen videre er at et innstillingsutvalg og en stillingsutlysning skal utarbeides, med mål om å ha rektor på plass ved årsskiftet. Som dere har fått med dere har jeg svart ja på spørsmålet fra UA om jeg kommer til å søke. Så får vi se hvordan dette går! Aldri en kjedelig dag på NTNU!

Resten av uken hadde vi seminarer om utviklingsplanene både på Gjøvik og i Ålesund. Her er det mye bra potensiale vi skal jobbe videre med i løpet av høsten.

Men det skjer mye annet hos oss: Florentina på HHS har vært på konferanse på Isaac Newton Institute, Mathematics for Energy Systems Programme ved universitetet i Cambridge, og sesjonen hun organiserte ble utnevnt som Best research output, den het forøvrig «Pricing and optimization of intraday/day-ahead electricity and futures contracts». Gratulerer så mye:

Florentina på konferanse!

Men vi har flere godbiter denne uken. Vi har fått i land et nytt EU-prosjekt under Climate KIC. Dette er organisert ved IØT, med Luitzen som prosjektleder. Prosjektet heter E-ZEMCONs – Ecosystems for Zero Emission Construction Sites, og skal “contributes to coordination in markets, especially in the procurement area, through a buyer-supplier ecosystem for Zero Emission Construction Sites”. Prosjektdeltagere er bykommunene Trondheim, Budapest, Stockholm, Helsinki, København og Oslo. Finansieringen fra EU til NTNU utgjør 120.000 EUR. Foruten Luitzen deltar Magnus Sparrevik og Shannon Truloff. Gratulerer så mye!!!

Men det stopper ikke der heller, vi har rett og slett et EU-prosjekt til på IØT, som Pedro Crespo del Granado med flere har dratt i land. Tittel på prosjektet er Syn.ikia (Sustainable Plus Energy Neighbourhoods). Det er forankret på AD-fakultetet, innenfor FME Zero Emission Neighborhoods. Det er i alt 11 partnere i Norge, Belgia, Spania, Nederland og Sveits. Det totale prosjektet er på 6,5 mill EUR, og vår andel på 160.000 EUR. Temaet i vår del av prosjektet er å realisere innovasjon og nyskapingspotensialet i «smart grid» i bygninger.

Det var en kjapp oppdatering, før vi er godt i gang med arbeidet i uke 35!

Monica