Ukategorisert

ØK-nytt uke 40

Hei og god fredagskveld!

Tirsdag denne uken ble det besluttet i rektoratet at ansvaret for fagområdet generisk logistikk tilhører Økonomifakultetet. Det betyr to ting: For det første betyr det at vi har det overordnede ansvaret for utvikling av fagfeltet og koordinering mot ulike anvendelsesområder ved NTNU. For det andre betyr det at det eksisterende ingeniør-bachelorprogrammet i logistikk (som ble innfusjonert fra tidligere HiST) blir overført til vårt fakultet fra og med neste studieår. Programmet inneholder et bredt spekter av emner som innkjøp, logistikk, forsyningsledelse og operasjonsanalyse, og har sin naturlige faglige tilhørighet på IØT. Vi skal jobbe videre med det praktiske fremover, inkludert gode løsninger for de tre ansatte som jobber med studieprogrammet i dag. Etter mitt syn vil denne beslutningen styrke vår teknologiske profil på et viktig område der vi allerede har sterke fagmiljøer, og vi kan skape enda flere synergieffekter med det andre bachelorprogrammet vårt i logistikk på Gjøvik. Vi får også om lag 120 nye studenter tilknyttet vårt fakultet. Jeg gleder meg til å konkretisere dette videre!

Uken min startet på Raufoss, der jeg deltok med et innlegg i arrangementet «Raufoss i 100», om samspill mellom industrimiljøet, idrett, kultur og forskning/undervisning som jeg snakket om. Et veldig flott program og markering i det som de selv nå kaller «Innlandets industrihovedstad», og som faggruppen vår på Gjøvik jobber tett sammen med.

Onsdag hadde prorektor Anne Borg en besøksrunde på alle våre tre institutter i Trondheim; HHS, ISØ og IØT. Hun var begeistret etterpå over alt vi jobber med og ambisjonene vi har på ulike områder. Hun tok også i mot en del utfordringer på saker og ting som ikke fungerer helt i dag, og som kan bli bedre.

Onsdag kveld dro mange av oss til Ålesund, for å tilbringe hele torsdag på Norges mest «næringsnære campus». Vi hadde styringsdialog med IIF, styremøte i Fakultetsstyret, og omvisning på campus med litt av hvert. Her skjer det mye, og vi har fått til utrolig mye på kort tid! Vi har 10 stipendiater i sving nå på IIF, og BOA-aktiviteten er stigende.

I dag har jeg deltatt i en begravelse til en tidligere kollega på IØT, Olav Bjørseth, som gikk bort etter lang tids sykdom. Olav var viktig i oppbygningen av arbeidsmiljø som fag på instituttet i sin tid, og vi husker ham som et sosialt og varmt medmenneske og god kollega som var kunnskapsrik, med et godt nettverk og en egen evne til å finne praktiske løsninger på alle slags problemer. Det er trist at han er borte, men arbeidet hans lever videre gjennom oss og det vi jobber med i dag, blant annet i masterprogrammet vårt i HMS.

Da håper jeg alle får en fin helg, og god høstferie til de som driver med sånt 🙂

Monica

Ett svar til “ØK-nytt uke 40”