Ukategorisert

ØK-nytt uke 39

Høsten er kommet til Trondheim, så grundig at jeg har gått til det skritt å fyre opp i peisen her hjemme i kveld. Grøss, sååå kaldt og ufyselig ute! Er det likedan i Ålesund og Gjøvik tro?

Uken min har vært preget av reise til Brussel. Det var et samarbeid mellom NTNU og SINTEF, med hele ledergruppen i begge organisasjoner til stede. Temaet var det nye rammeprogrammet Horizon Europe, som er på lufta fra 2021. Det er mye av det samme som Horizon 2020 for de av dere som kjenner det godt, men det er mer penger avsatt og økt fokus på samfunnsnytte. Vi debatterte to av temaene i «Pilar 2» som skal bidra til forbedring av samfunn og av næringsliv. Det første temaet var «digitalisering og industri», det andre «klima, energi og mobilitet». Begge tema er i høyeste grad relevant for våre fagmiljø. Vi hadde invitert med en rekke aktører fra norsk næringsliv, forvaltning og interesseorganisasjonen, og vi fikk treffe og debattere sentrale personer innen de ulike temaområdene i EU-systemet. Alt organisert blant annet av Massimo som driver vårt felles Brusselkontor med SINTEF, som nå feirer tre år. Vi hadde også et eget NTNU-seminar om et par av de andre virkemidlene, ERC-Grant og Innovasjon. Prorektor Bjarne Foss har satt seg fore å øke NTNUs ERC-Grant-andel betydelig, for her ligger vi langt bak Oslo og Bergen. Vi sender færre søknader, og vi har dårligere tilslagsprosent på de søknadene vi sender. Vi på Økonomifakultetet har ingen slike Grants ennå, men vi har sendt noen søknader, og vi planlegger flere. Hvem blir den første av oss til å lykkes i denne forskningens eliteserie mon tro? Vedkommende skal jeg spandere en svært stor kake på, i tillegg til all mulig heder og ære. Lurer du på noe i denne sammenheng, er vår ekspert Hilde Røysland den rette å spørre.

Jeg kom hjem fra Brussel onsdag kveld, og i går og i dag har blant annet gått med til å intervjue søkere til stillingen som prosjektleder for vårt prosjekt innen Universitetskommune-samarbeidet med Trondheim kommune. Vi har mange gode søkere, og dette ser svært lovende ut!

Det har skjedd mye annet også denne uken. I dag delte NTNU på Gjøvik ut «Eurekaprisen 2018». Det er et årlig arrangement som foregår under Forskningsdagene. De beste bacheloroppgavene fra de fem fakultetene som er representert på Gjøvik presenteres og mottar blomster, diplom og en gavesjekk på kr 10 000. Det deles ut fem priser, en for hvert fakultet. Dette gjøres for å øke kvalitet på oppgavene. Det legges vekt på vitenskapelig kvalitet, innovasjon og praktisk anvendelighet. Årets vinnere fra Fakultet for økonomi er Carina Arntzen Busch og Shaganaa Selvanathan fra bachelorprogrammet vårt i logistikk. De tilhører for øvrig det første uteksaminerte kullet i logistikkprogrammet.  Tittelen på oppgaven er «Hvordan kan Nettbuss linje NX15 optimaliseres gjennom ruteendring for å øke lønnsomheten for denne linjen»? Ikke minst har dette viktige samfunnsmessige konsekvenser gjennom å løfte kvalitet og effektivitet på offentlig transport. Dette kommer frem i følgende sitat fra oppgaven: «A developed country isn’t a place where the poor have cars. It’s where the rich use public transportation». Godt sagt og bra utført! Følende bilde viser fra venstre Shaganaa, Carina og vår egen Anne Grethe Syversen, som er ansvarlig for bacheloroppgavene på Gjøvik:

I går kveld var det regional finale i Forsker Grand Prix, og vi deltok med to strålende formidlere som holdt presentasjoner om sine PhD-prosjekt. Aud Wahl fra IØT med «Sikkerhet til sjøs – et ledelsesperspektiv» og Sigrid Husøy fra ISØ med «Sosial ulikhet i helse». Begge fikk gode tilbakemeldinger fra publikum og dommere. Her er hele gjengen, Aud foran til venstre og Sigrid foran til høyre:

I dag er det ungdommens forskernatt – Researchers Night – i Realfagsbygget hvor 1700 lærere og elever fra vgs skal lære og leke med kunnskap. Fra oss deltar Terje Berg ved HHS med foredraget «Koster buksa skjorta?»

I NRK-sendinga «Framtidas arbeidsplasser deltar to av IIFs tidligere studenter, Anam Ilyas og Daniel Westerhus, med funn fra undersøkelsen om hva unge arbeidstakere ser som en attraktiv arbeidsgiver: https://www.nrk.no/mr/dei-unge-teknologane-onsker-meir-utfordring-i-arbeidslivet-1.14221906

Professor Kari Nyland fra HHS skal sitte i det nye ekspertutvalget som skal gå gjennom og kartlegge bruk av private aktører i offentlig finansierte velferdstjenester. Les pressemeldingen her:

Neste uke skal jeg delta med et innlegg i seminaret «Raufoss i 100», om næringsliv og idrett, https://raufossihundre.no/wp-content/uploads/2018/08/Siste-utgave-Program-Raufoss-i-100.pdf. Onsdag har instituttene våre i Trondheim dialogmøter med prorektor Anne Borg, torsdag drar jeg og flere til Ålesund for å ha styremøtet vårt der, så det blir full fart da også.

Da håper jeg helgen blir flott for dere alle! Forsinket bursdagshilsen til Jørn Rattsø, som fylte år i går!

Monica