Ukategorisert

ØK-nytt uke 41

Hei alle sammen i vakkert høstvær. I dag er det meldt opp mot 15 grader i Trondheim, midt i oktober. Hyggelig for de som høstferie, men samtidig noe skremmende og uvanlig….. Uken har for min del vært roligere enn de foregående, jeg har for eksempel holdt meg i Trondheim hele tiden. Vi hadde Losam-møte mandag, hvor vi blant annet har konkrete ideer til bruk av velferdsmidler slik at det kommer alle til gode. Det blir det opplyst om innen kort tid, vi skal få til et sosialt arrangement i begynnelsen av desember.

I dekanmøtet tirsdag fikk vi fremlagt status på arbeid med effektivisering av ansettelsesprosessen for vitenskapelig ansatte. Dette har noen ganger tatt svært lang tid, og en gruppe er i gang med tiltak for å gjøre dette raskere og med bedre kvalitet. Gruppen ledes av vår egen Merethe Åsenhus, som vi har «lånt ut» til Fellesadministrasjonen for dette formålet. De fremla en virkelig god rapport, som jeg (nesten) ble rørt til tårer av å lese. Vi har gjort dette på svært tungvinte og lite standardiserte måter tidligere, men det er det slutt på, vi blir pilotfakultet på å teste ut nye metoder fremover. Fabelaktig godt jobbet, Merethe!

Onsdag satt Tove, Svein Olav og jeg med lønnsforhandlinger med «øvrige», det vil si alle andre en Akademikerne. Dette var min debut som forhandlingsleder, og da er det godt å ha så profesjonelle hjelpere som Svein Olav med seg, som kan dette til fingerspissene. Det er mye tabeller, regneark og potensielle snubletråder, men jeg opplevde at det gikk fint. Det skal videre forhandles med Akademikerne sentralt, det vi si at NTNU sentralt gjør disse forhandlingene, den 24. oktober. Alt skal være klart den 31. oktober, og det er først da resultatet blir kjent.

I går satt Svein Olav, Anne L og jeg i Rådhuset, i en ansettelsesprosess knyttet opp til prosjektleder i vår del av Universitetskommune-prosjektet. Vi har noen runder igjen før vi er i mål her, jeg har grunn til å tro at det blir bra.

Ellers kan jeg melde at vi har gjort nye EU-gjennombrudd. Raquel Jorge, som jobber som forsker på IØT, har fått en posisjon i EERA – European Energy Research Alliance og er valgt til leder av et sub-program: Sustainability, Techno-Economic Analysis and Public Acceptance. Dette er et eksempel på NTNUs anerkjennelse og posisjon på samfunnsområdet i energiforskning i Europa, og et kontaktpunkt for andre interesserte. Energi, klima og mobilitet blir også svært sentralt i det nye Horizone Europe. Gratulerer så mye!

Da gjenstår det bare å ønske alle en riktig god helg!

Monica