Ukategorisert

ØK-nytt uke 38

Mandag hadde vi storfint besøk x 2: Rune Bjerke besøkte NTNU for statusoppdatering på samarbeidsprosjektet mellom NTNU og DnB. Det første året har maskinlæring stått i fokus, men fra nå og utover vil det bli mer orientering i retning av digital forretningsmodeller, og våre fagmiljøer vil kobles på etter hvert. Spennende og interessant møte mellom IE-fakultetet, ØK-fakultetet og DnB.

Samtidig hadde vi besøk av næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Han var invitert av Karrieredagene, som arrangeres av Indøk-studentene, og holdt åpningsforedraget. Dette har etter hvert vokst til å være landets største karrieremesse. Fantastisk innsats av Indøk igjen, her er bilder fra åpningen:

Når han først var her, ønsket Isaksen i tillegg å besøke studentene ved Entreprenørskolen, og han fikk møte studenter fra både eldste og yngste kull. Han ble spesielt interessert i bedriften som utvikler en kunstig hale, også omtalt i Adressa tidligere i uka:

Instituttleder Marielle og ES-«høvding» Roger virket å være fornøyd med besøket:

Studentene fra oppstartbedriften Sensero fikk god omtale på Dagsrevyen samme kveld. Se videoen som ES har laget fra besøket:

Om kun kort tid skal jeg delta på 15 års jubileet til samme Entreprenørskole, så de er virkelig i vinden om dagen.

I går deltok jeg i begravelsen til Bjørn Gustavsen i Oslo. Han var ved siden av Einar Thorsrud en av de virkelig store pionerene innenfor norsk arbeidslivsforskning. Han rakk å bli 80 år. Jeg deltok på minnestund med familien hans og mange gamle kolleger og venner innen dette fagfeltet, jeg hilste fra oss som kjente ham i Trondheim, og bringer herved hilsener tilbake. Vi hadde også ordnet med en krans. Det ble en fin og verdig avskjed med et stort menneske:

Blant alt vi driver med på Økonomifakultetet er lærebok-skriving en viktig aktivitet. Det er hyggelig å få omtale i Gemini om en ny bok om sikkerhet, skrevet av kolleger hos oss, SINTEF og både SU- og IV-fakultetet:

Neste uke skal jeg delta i en felles workshop mandag – onsdag mellom SINTEF og NTNU i Brussel, der jeg skal delta i et panel om forskning på klima, energi og mobilitet i Europa, sammen med blant andre SINTEF, Equinor, Statkraft, Gassnova og ikke minst Frederick Hauge fra Bellona. Wish me Luck! 🙂

Da får alle ha en strålende helg når den tid kommer.

Monica